Świąteczny czas

Święta Bożego Narodzenia to czas wyczekiwany przez wszystkich 🙂 Ten nastrój jest nie powtarzany i już od początku grudnia nucimy świąteczne piosenki i odliczamy dni do tego wyjątkowego czasu. Ale święta to nie tylko nastój i kolędy, ale też w dużej mierze pyszne jedzenie. Ale, co jeśli zdrowo się odżywiasz lub regularnie ćwiczysz i dbasz o formę? Obawiasz się, że przez świąteczne smakołyki i błogie lenistwo zaprzepaścisz całoroczne starania? Na szczęście jest kilka sposobów by tego uniknąć, a przy tym nie stracić całej magii świąt.

img_1233

Świąteczne przygotowania
Paradoksalnie to właśnie one są „groźniejsze” dla sylwetki niż samo świętowanie. Tutaj Wasza samokontrola jest wystawiona na największą próbę. W końcu wszystkiego trzeba spróbować jak wyszło lub czy jeszcze doprawić. Często nie kończy się na próbowaniu małą łyżeczką. Wtedy bardzo łatwo stracić kontrolę nad ilością spożywanych kalorii, które później mogą pojawić się tu i ówdzie w postaci dodatkowych centymetrów. Pamiętajcie, że najważniejszy jest umiar 🙂 Zawsze możecie innych domowników poprosić o spróbowanie, nie tylko wy musicie to robić.

Świętowanie
Wigilia
Postne potrawy wigilijne z reguły są niskokaloryczne, a także dzięki wielu wartościowym składnikom (mak, bakalie, ryby, grzyby, kapusta, fasola) pełne wartości odżywczych, witamin i związków prozdrowotnych. Na początku grudnia powstał nawet ranking w którym polska wieczerza zajęła zaszczytne 1 miejsce i została okrzyknięta najzdrowszą na świecie! Małe porcje, podawane na niewielkich talerzach będą kluczem do sukcesu 🙂

Pij kompot z suszu 
Zarówno podczas Wigilii, jak i pozostałych świątecznych dni pamiętaj o piciu kompotu. Susz owocowy wspomaga trawienie i pozwala uniknąć uczucia przejedzenia. Dla osób, które nie do końca przepadają za kompotem polecam znaną wszystkim wodę z sokiem z cytryny.

Rób przerwy
Chyba w każdym domu święta wiążą się z mnóstwem jedzenia 🙂 Pierniczki, sernik, makowiec, sałatki… Długo można wymieniać 🙂 Wszystko jest pięknie ustawione na stole, a podczas rodzinnej rozmowy automatycznie sięgamy po kolejne smakołyki. Ciągłe jedzenie obciąża cały układ trawienny, który cały czas musi pracować na najwyższych obrotach. Przydużych ilościach jedzenia może nie nadążać, co objawi się uczuciem ciężkości lub bólem. Tak jak w normalnym dniu konieczne są przerwy między „posiłkami”, aby wszystko zostało strawione, a żołądek i cały układ pokarmowy miał chwilę wytchnienia. Tak samo przerwy od jedzenia konieczne są przy świątecznym stole. W tym czasie warto popijać kompot lub wodę 🙂

Słodkości wybieraj z głową
Nie oszukujmy się, bez ciast i ciasteczek nie ma świąt 🙂 Nawet osoby na diecie nie muszą sobie ich odmawiać, szczególnie w ten niezwykły czas. Wystarczy, że wybór słodkości będzie przemyślany. Sięgając po ciasteczka wybierz te bez lukrowej polewy, a w przypadku ciast sięgaj po te, które nie są przekładane masami np. sernik, strucla lub makowiec.

Spacer przed i po obiedzie
Nawet w czasie świąt nie można zapominać o aktywności fizycznej. Nie chodzi tu o jakieś ciężkie treningi. Wybierz się z rodziną na spacer, 30 minut wystarczy, pooddychacie świeżym powietrzem i miło spędzicie czas. Nawet krótki spacer pozwoli uniknąć uczucia ciężkości i bez wyrzutów sumienia delektować się świątecznymi potrawami. Przecież Święta nie muszą być spędzone tylko na kanapie przed telewizorem 🙂

Święta to tak wyjątkowy czas, że nie watro się skupiać tylko na jedzeniu. To przede wszystkim czas spędzony z rodziną i bliskimi. Ciesz się ich towarzystwem, pamiętaj o tych kilku zasadach, a do jadłospisu i regularnych treningów wróć 27 grudnia. Wtedy na pewno nie stracisz formy, ani nie przytyjesz.

Święta są tylko raz w roku 🙂

Wszystkim Wam życzę wesołych i radosnych świąt spędzonych w rodzinnym gronie!

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s