Dlaczego warto być aktywnym?

 

IMG_3453
Podobno ponad połowa postanowień noworocznych dotyczy utraty wagi lub zwiększenia aktywności fizycznej. Najtrudniej zacząć, zrobić ten pierwszy krok, dlatego dziś opiszę kilka korzyści płynących z aktywności fizycznej, które mam nadzieję zmobilizują Cię do działania.

  1. Poprawa wyglądu

Nie ma chyba bardziej oczywistego powodu, dla którego ludzie zaczynają ćwiczyć. Regularna aktywność fizyczna jest niezbędna do utrzymania stałej, prawidłowej masy ciała, przy okazji zbliża do założonego celu i własnego „sylwetkowego” ideału. Nie zapominaj, że najważniejsze to dobrze czuć się we własnym ciele. To Ty decydujesz jak wyglądasz. Obserwując zmiany sylwetki otrzymujemy dodatkową motywację do działania oraz powód by z podniesioną głową zaprezentować się światu. Wysportowane Panie dużo korzystniej wyglądają i zgrabniej poruszają się mając na stopach szpilki, co także nie pozostaje bez wpływu na ich samoocenę.

  1. Prawidłowa postawa

Systematyczny trening poprawia koordynację ruchową, dzięki czemu zwiększa się szybkość i precyzja Twoich ruchów. Odpowiedni i przede wszystkim dobrze wykonany prowadzi do wzmocnienia siły mięśni odpowiadających za postawę ciała. Wzmocnione mięśnie odciążają kręgosłup, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko bólów i zwyrodnień kręgosłupa w podeszłym wieku.

  1. Zdrowy sen

Nic nie da wylewanie potu na siłowni, podczas biegu czy na rowerze jeśli zabraknie czasu na odpoczynek i sen. Podczas snu organizm najlepiej się regeneruje. Bez snu o odpowiedniej długości i  jakości niego nie ma co liczyć na odpowiedni poziom energii, dobre samopoczucie czy zachowanie koncentracji i skupienia. O ile nie dojdzie do nadmiernego przeciążenia organizmu aktywność fizyczna, szczególnie w godzinach wieczornych, korzystnie wpływa na jakość snu oraz ułatwia zasypianie.

  1. Dobre samopoczucie

Znasz to uczucie gdy zaraz po intensywnym treningu nie masz siły by się podnieść? W jednej chwili myślisz, że kompletnie brak Ci sił, ale zaraz czujesz, że Twój poziom energii skoczył, aż do sufitu. To zasługa endorfin uwalnianych podczas wysiłku. Podczas umiarkowanego wysiłku fizycznego rozładowywane są nadmierne obciążenia psychoemocjonalne, co pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne. „Efektem ubocznym” tych procesów jest zdecydowanie wyższa subiektywna ocena samopoczucia oraz wyższe poczucie własnej wartości.

IMG_7059

  1. Prawidłowy poziom cukru

Nawet krótki i umiarkowanie intensywny wysiłek pozytywnie wpływa na wrażliwość komórek na insulinę. Jednocześnie wzrasta tolerancja glukozy. Dodatkowo w trakcie jak i po treningu trzustka wydziela mniejsze ilości insuliny. Dlatego już nawet 30 minutowy, ale regularny wysiłek może zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy.

  1. Prawidłowe stężenie cholesterolu

Systematyczna aktywność fizyczna wpływa na skład lipidów osocza. Najważniejsze zmiany to wzrost stężenia frakcji HDL cholesterolu – „dobry” wraz z jednoczesnym obniżeniem frakcji LDL – „zły”. Wzrost frakacji HDL jest pożądany, ponieważ jest ona niezbędna do syntezy wit. D, kwasów żółciowych i hormonów płciowych. Stężenie cholesterolu całkowitego (HDL + LDL) pozostaje na tym samym poziomie lub nieznacznie się obniża. Równocześnie obniża się stężenie triglicerydów.

  1. Niższe ciśnienie, zdrowsze serce

Podczas umiarkowanego wysiłku fizycznego wartości ciśnienia skurczowego i rozkurczowego u osób wytrenowanych są wyraźnie niższe niż wartości u osób nieaktywnych. Dodatkowo tętno spoczynkowe u osób zdrowych o niskiej lub żadnej aktywności fizycznej wynosi średnio 72 uderzenia/min. U osób aktywnych wynosi średnio 60 uderzeń/min. Im wolniej bije serce, tym wolniej się zużywa.

  1. Odporność

Umiarkowany wysiłek fizyczny korzystnie wpływa na pracę układu immunologicznego. Zmniejsza się ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych. Największy pozytywny wpływ na odporność obserwuje się u osób trenujących na powietrzu. Jednocześnie należy pamiętać, że organizm przeciążony wysiłkiem fizycznym, nie mający czasu na regenerację, ma osłabione mechanizmy odpornościowe.

  1. Mocne kości i stawy

Systematyczny wysiłek fizyczny podejmowany w ciągu całego życia sprzyja procesom odnowy struktur stawu, zwiększa ukrwienie i dożywienie stawów. Dodatkowo wpływa pobudzająco na kaletki maziowe. Mało kto o tym myśli lub wie, ale regularna aktywność sprzyja wzrostom masy tkanki kostnej. Zwiększa się również stopień jej mineralizacji, co jest to bardzo istotne szczególnie dla kobiet. Aktywność fizyczna powinna być jednym z działań profilaktycznych przeciw osteoporozie.

  1. Dłuższe życie

W ramach programu PolStu2001 przebadano blisko 350 osób, które ukończyły 100 lat. We wnioskach opisano aktywność fizyczną jako jeden z czynników wpływających na długowieczność.Liczba stulatków w Polsce ciągle rośnie. Według danych z raportu GUS 31 grudnia 2013 w Polsce żyło 4242 stulatków. Co ciekawe w tej grupie było blisko 3400 kobiet.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s