Świadome zakupy: płatki zbożowe i muesli

DSCF4970

Śniadanie – najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Powinno być sycące, bogate w witaminy i składniki mineralne. Dla wielu kojarzy się ono z płatkami. Z założenia są one pożywne, zdrowe, szybkie i łatwe w przygotowaniu. Co do dwóch ostatnich cech chyba nikt nie ma wątpliwości, ale czy wszystkie płatki są warte uwagi? Na co zwracać uwagę sięgając po nie w sklepie? Czy w ogóle warto robić miejsce na gotowe sklepowe mieszanki w kuchennej szafce?

 

Płatki płatkom nierówne. Ilu producentów tyle pomysłów. Prześcigają się nie tylko w wymyślaniu haseł, które mają zachęcić do zakupu, ale również nowych kształtów, form, składników czy wariantów smakowych. Praktycznie na każdym opakowaniu można znaleźć słowo fit, fitness,sport, active, itp. W teorii brzmi pięknie, a jak jest w praktyce?

Najważniejsze informacje:

  • Zdecydowana większość gotowych mieszanek muesli lub płatków śniadaniowych ma w składzie cukier. Często jest on wymieniony jako drugi w składzie. Oprócz „zwykłego” cukru występują wszelkiego rodzaju syropy, ekstrakty lub słód.
  • Dodatki owocowe często stanowią niewielki procent składu. Głównie wykorzystywane są takie do których dodano dodatkowo również cukier.
  • Oprócz cukru w składzie można znaleźć również tłuszcz.
  • Produkty sypkie i suche, ze względu na niską zawartość wody, charakteryzują się długim terminem przydatności do spożycia i bezpieczeństwem mikrobiologicznym. Jednak nawet w takich produktach mogą trafić się konserwanty!
  • Czytając składy szukajcie muesli i mieszanek, które w składzie mają tylko owoce i płatki, ewentualnie jeszcze jakieś nasiona lub pestki. Siła i zdrowie tkwi w prostocie!

DSC_3356 DSC_3355 DSC_3353 DSC_3359 DSC_3358 DSC_3186 DSC_3227 DSC_3225 DSC_3226 DSC_3184 DSC_3182 DSC_3135

Niezwykle ważne jest czytanie etykiety i składu produktu. Pozornie zdrowe płatki pozwalające utrzymać linię lub pozytywnie wpływające na samopoczucie i zdrowie mogą okazać się bombą cukru i tłuszczu. Znalezienie wartościowych płatków jest możliwe. Wystarczy trochę wprawy. Pamiętajcie im krótszy i prostszy skład tym lepiej!

Dla porównania wartości odżywcze samych płatki zbożowych. Zwróćcie uwagę na zawartość węglowodanów ogółem, cukrów, błonnika i tłuszczu. Dodatek owoców i mnóstwa innych substancji sprawia, że gotowe mieszanki mają zdecydowanie więcej cukrów i tłuszczu niż same płatki.

DSC_3341 DSC_3338 DSC_3330 DSC_3224 DSC_3129 DSC_3134

Jak śniadanie ma być pożywne i sycące skoro zamiast węglowodanów złożonych producenci oferują nam sporą dawkę cukru, po której szybko będziemy ponownie głodni? Świetnym i tańszym rozwiązaniem jest własnoręczne przygotowanie muesli. Sami zrobicie to najlepiej! Wybieracie ulubione składniki w odpowiednich dla Was ilościach bez zbędnych dodatków. Poprzez dodatek owoców, orzechów, nasion lub pestek kontrolujecie zawartość błonnika i cukrów prostych.

Domowa mieszanka muesli oprócz wszystkich pozytywów wersji sklepowej ma dodatkowe zalety:

  • wiemy co się w niej znajduje,
  • samodzielnie decydujesz o składnikach mieszanki i ich ilości,
  • aby zwiększyć zawartość błonnika w domowej mieszance, należy dodać do płatków suszone owoce, orzechy, nasiona lub pestki. Zyskacie dodatkowe źródło składników odżywczych z naturalną słodyczą(owoce) bez zbędnych
  • zakup poszczególnych składników w większych opakowaniach jest tańszy niż gotowych mieszanek,
  • w zależności od nastroju i smaku codziennie mamy możliwość komponowania własnej autorskiej mieszanki, która za każdym razem może być inna,

Składniki domowej mieszanki:

  • płatki, otręby, zarodki zbożowe(owsiane, żytnie, jęczmienne, ryżowe, jaglane, pszenne itp),
  • suszone owoce (żurawina, morele, rodzynki, śliwki, jabłka, daktyle, wiórki kokosowe, jagody goji, mango…) wybierajcie suszone naturalnymi metodami bez dodatku cukru, tłuszczu czy konserwantów
  • nasiona i pestki (siemię lniane, słonecznik, pestki dyni, mak, sezam)
  • orzechy (laskowe, włoskie, migdały)
  • kakao, karob,
  • i wszystko co wpadnie Wam do głowy

 

Taką mieszankę możecie przygotować w większej ilości, przesypać do puszki lub słoika i spokojnie możecie wykorzystywać ją cały tydzień lub dłużej. Jeśli lubicie zmiany możecie przygotowywać ją zaraz przed spożyciem. Unikniecie śniadaniowej nudy. W takim wypadku przyda się większy pojemnik lub pudełko w którym będziecie przechowywać składniki w opakowaniach, tak aby zawsze były pod ręką i w jednym miejscu.

A tak wygląda domowa mieszanka moich rodziców 🙂 Znajdują się tu płatki owsiane i żytnie, zarodki pszenne, otręby żytnie, siemię lniane, jagody goji, słonecznik i żurawina

DSCF4970

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s