Jarmuż – warzywo, które warto znać

DSC_3347

Warzywo stare jak świat. Jarmuż jest jedną z najstarszych znanych roślin z rodziny kapustowatych. W Polsce jest od dawna uprawiany, ale częściej wykorzystuje się go do ozdoby potraw ze względu na efektowne i kędzierzawe liście. Niesłusznie, bo właśnie te piękne liście są bogate w witaminy, składniki mineralne i substancje biologicznie aktywne warunkujące nasze zdrowie i dobre samopoczucie.

 

Spośród warzyw kapustnych to właśnie jarmuż zawiera najwięcej potasu (530 mg), beta-karotenu (5350 µg), żelaza (1,7 mg), wapnia (157 mg), niacyny (1,6 mg), witaminy A (859 µg), B1 (0,11 mg), B2 (0,2 mg), E (1,7 mg) i C (120 mg) w 100 g części jadalnych. Zawartość białka roślinnego wynosi 3,3%, zaś błonnika pokarmowego 3,9% więcej ma tylko brukselka. Jarmuż jest również cennym źródłem witaminy K, magnezu i polifenoli.

Dzięki zawartości wszystkich substancji bioaktywnych działa przeciwutleniająco, antyseptycznie, bakteriobójczo i grzybobójczo, wspomaga walkę z nowotworami i detoksykację organizmu, likwiduje bakterie Helicobakter pyroli. Dodatkowo dzięki obecności luteiny i zeaksantyny zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, a także zapobiega zwyrodnieniom plamki żółtej oka. W skrócie kompleksowo wspomaga większość funkcji naszego organizmu i działa profilaktycznie wobec wielu chorób.

DSC_3347a

Jak kupować jarmuż?

Liście powinny być twarde, jędrne i mieć żywy kolor. Łatwiej to sprawdzić i dotknąć kupując świeży jarmuż bez opakowania. Te w opakowaniu niestety trzeba ocenić na oko. Ważne, aby zwrócić uwagę czy w opakowanie jest suche w środku. Wilgoć może sprzyjać psuciu się i gniciu. Po zerwaniu liście mają krótką trwałość dlatego należy zbierać lub kupować je niedługo przed przyrządzeniem. Opakowanie foliowe z kontrolowaną atmosferą wydłuża trwałość i przydatność do spożycia. Dostępne są dwie odmiany: winterbor i redbor. Różnią się między sobą kolorem liści. Pierwsza ma je zielone, a druga o lekkim fioletowym odcieniu. Obie nadają się do mrożenia.

Odmiana Redbor:

źródło Google

Jak przygotowywać jarmuż?

Liście można spożywać na surowo, blanszować, gotować i zapiekać. Tak samo jak szpinak. Na początek przygody z tym warzywem warto przygotować ulubione danie, koktajl czy sałatkę ze szpinakiem zastępując go jarmużem.

Uwaga: Ze względu na wysoką zawartość witaminy K, osoby przyjmujące leki rozrzedzające krew powinny zrezygnować z jedzenia jarmużu.

DSC_3348i

Jarmuż ma specyficzny smak, który nie każdemu pasuje. Dlatego jeśli masz zamiar spróbować po raz pierwszy tego warzywa polecam wybrać mrożony lub kupić go po pierwszych przymrozkach. Niska temperatura sprawia, że jarmuż nabiera kruchości i delikatności, dzięki czemu wspaniale smakuje w sałatkach, surówkach, w koktajlach czy na kanapkach.

Jarmuż świetnie nadaje się również na chipsy! wystarczy rozłożyć liście na blaszcze, skropić oliwą, posypać solą i dowolnymi przyprawami i piec w 175 st. Celsjusza.

DSC_31611

Moje przepisy z jarmużem:

Makaron soba z warzywami

DSC_3249a

Zapiekanka z jarmużem

IMG_0828

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s