Co wybrać zamiast słonych przekąsek?

Polacy jedzą zbyt dużo soli. Nie chodzi tu tylko i wyłącznie o namiętne dosalanie potraw, ale również o zamiłowanie do produktów zawierających dużą jej ilość. Któż nie skusi się na paluszki, chipsy, popcorn czy frytki podczas oglądania telewizji, pracy na laptopie czy zwyczajnie gdy się nudzi? Wiele osób w tym czasie nie kontroluje własnych rąk, które dostarczają do ust kolejne porcje słonych smakołyków.

O soli, jej wpływie na organizm i zawartości w wybranych produktach spożywczych możecie przeczytać tutaj.

Nie tylko słony smak tak wciąga. Podczas jedzenie angażowane są również inne zmysły – wzrok, dotyk, węch, a także słuch. Dlatego zdecydowanie bardziej smakują nam potrawy chrupiące. Oczywiście jest to kwestia indywidualna, ale w większości przypadków się sprawdza.

Co wybrać zamiast słonych przekąsek?

  • Warzywa

Można je przygotować na wiele sposobów, a szeroki asortyment w sklepach i na bazarkach daje nam mnóstwo możliwości. Najlepiej, aby to były surowe warzywa. Wtedy oprócz smaku i wielu wartości odżywczych można cieszyć się ulubionym chrupaniem 🙂 Świetnie sprawdzi się w tej roli marchew, seler naciowy, kalarepa, rzodkiewki, papryka czy ogórek. Można pokroić je w słupki i przegryzać w dowolnej chwili. Zwolennicy sosów mogą moczyć je w musztardzie, sosie jogurtowym lub czosnkowym( sosy robimy samodzielnie z jogurtu, pieprzu, koperku, ząbków czosnku, łyżeczki ketchupu).

IMG_5602 IMG_4716 DSC06969DSC_1488~2DSC_31701

IMG_7977 1 image (3) DSCF4796i

  • Chipsy warzywne lub owocowe

Zdrowa alternatywa dla tych sklepowych. Zrobione samodzielnie w piekarniku i bez dodatku tłuszczu smakują równie dobrze, jak nie lepiej! Oprócz tradycyjnych ziemniaczanych można wykorzystać dowolne warzywa. Osobiście polecam marchewkę, cukinię, buraki, jarmuż, jabłka, ale sami  możecie próbować i znaleźć „wasze” smaki. Dodatkowo samodzielnie możecie doprawić je ulubionymi przyprawami. Jeśli kupujecie gotowe chipsy sprawdźcie dokładnie ich skład.

IMG_9434 IMG_20150105_192211 IMG_20150106_220759

DSC_31611

Zamiast chipsów warzywnych możecie pokroić tortillę w trójkąty upiec w piekarniku i podawać same lub z sosem (polecam guacamole).

IMG_4973

  • Domowe frytki

Podobnie jak z chipsami jest wiele możliwości w doborze warzyw i przypraw. Najbardziej lubię te z ziemniaków, pietruszki, selera korzeniowego, buraków, lub batatów. Z przypraw stawiam na kumin, limonkę i chilli lub same zioła prowansalskie. Aby przyprawy lepiej się trzymały można delikatnie skropić frytki olejem lub oliwą.

IMG_0183 IMG_5335

  • Sałatki, zupy

Podobno każda kobieta potrafi zrobić z niczego sałatkę. Gdy chodzi za mną coś słonego idę do kuchni i kombinuję. Wyciągam wszystko z lodówki i szafek i zastanawiam się co bym zjadła lub po prostu wrzucam wszystko po kolei do miski. Wtedy wychodzą najpyszniejsze sałatki. Jeśli nie mam czasu lub jestem zmęczona sięgam po zupę ( jeśli jest w lodówce).

IMG_7564 IMG_8203 IMG_8232 IMG_9156 IMG_5017 IMG_6942

IMG_6887 IMG_7981 IMG_9178 IMG_9973

  • Serek wiejski z warzywami

Równie szybkie i łatwe w przygotowaniu jak sałatka. Dodaję ulubione warzywa lub te które znajdę w lodówce. Szczypta pieprzu, ziół, garść kiełków i gotowe. Nie tylko zaspokoi głód, ale apetycznie i kolorowo wygląda i dostarcza wielu witamin i minerałów.

IMG_5275 IMG_4662 DSC06903

IMG_4391

  • Orzechy, nasiona i pestki

Jak najbardziej polecam dowolne rodzaj jaki lubicie. Za wyjątkiem tych solonych! Ale pamiętajcie, że orzechy są dość kaloryczne i nie należy przesadzać z ich ilością. 5-10 sztuk byłoby idealnie. Co do pestek polecam dynię i nasiona słonecznika. Z nimi również nie należy przesadzać. Łyżka maksymalnie dwie spokojnie wystarczą.

DSC_0518

Obrazek

Ochota na zjedzenie czegoś słonego może dopaść każdego. Ważne jest, aby wiedzieć jak sobie z nią radzić i jakie produkty wtedy wybierać.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s