Jak gotować bez kostek rosołowych i vegety?

Kostki rosołowe, vegeta i inne tego typu wynalazki to po prostu droga na skróty. Jak nasze babcie gotowały zupy gdy w sklepie nie było takich wynalazków? Jak to robiły, że smakowały tak dobrze? Zupa bez kostki rosołowej smakuje inaczej ale to wcale nie znaczy że gorzej! Moim zdaniem jest zdecydowanie lepsza i smaczniejsza.

 

Skład Vegety:

  • sól (55-80%)
  • suszone warzywa, ekstrakty warzywne (5-15%)
  • wzmacniacze smaku: glutaminian sodu, rybonukleotydy (10-12%)
  • barwniki: kurkuma, kurkumina[E100], ryboflawina-wit. B2 [E101]
  • składniki białkowe: ekstrakt drożdżowy, hydrolizaty białek
  • składniki pomocnicze: cukry, skrobia, kwas cytrynowy
  • ewentualnie: wit. B1, zioła i przyprawy

Skład kostek rosołowych jest zbliżony. Nie zawierają konserwantów, występująca w nich sól jest naturalnym konserwantem. Lista składników jest długa, a do tego obecność części z nich jest zaskakująca. Czym je zastąpić?

Podstawą dobrej zupy jest wywar warzywny lub mięsno-warzywny(rosół). Żadna kostka czy vegeta nie zastąpi wywaru, a jedynie będzie go naśladować.

Składniki wywaru:

  • warzywa: marchew, pietruszka, seler, pasternak, por ( im więcej tym lepiej),
  • przypalona cebula (w vegecie imitują ją cukry),
  • kurkuma ( dla smaku i koloru),
  • łyżka oliwy lub oleju,
  • w przypadku wywaru mięsnego dowolne mięso drobiowe lub wołowe (w kostkach zastąpione ekstraktem drożdżowym i hydrolizatami)
  • przyprawy: pieprz, lubczyk, natka pietruszki, sól, kolendra, liść laurowy, ziele angielskie,
    • w zależności od rodzaju zupy: bazylia, koperek, estragon, tymianek, rozmaryn, oregano, papryka, ogórecznik, majeranek, chili, czosnek, kw. cytrynowy, gałka muszkatołowa, imbir, kminek, trawa cytrynowa,

Czasem na ugotowanie zupy jest mało czasu lub nie macie głowy do pilnowania czy wszystko znalazło się w garnku. Wtedy z pomocą przychodzi domowa vegeta. Jej przygotowanie jest bardzo proste, ale czasochłonne.

Składniki na domową vegetę:

  • 5 marchewek,
  • 2 pietruszki,
  • pasternak,
  • połówka selera,
  • por,
  • cebula,
  • czosnek,
  • pęczek pietruszki,
  • duży pęczek lubczyku,
  • liść laurowy,
  • ziele angielskie – 2 ziarna,
  • pół łyżeczki nasion kolendry
  • łyżeczka kurkumy,
  • łyżeczka pieprzu
  • łyżeczka soli.

Wszystkie wymienione wyżej warzywa należy umyć, obrać i pokroić na mniejsze kawałki. Jeśli ktoś lubi może dodać również czosnek. Świeżą natkę pietruszki i lubczyk również należy pokroić i wymieszać z warzywami. Mogą być też suszone, wtedy dodajecie je razem z innymi przyprawami. Następnie całość suszymy w piekarniku nagrzanym do ok 80 st. Celsjusza. Suszenie może trwać nawet 6 godzin. Do wysuszonej mieszanki dodajemy liść laurowy, kolendrę i ziele angielskie. Całość mielimy maszynką, młynkiem do kawy, blenderem lub rozdrabniaczem. Dodajemy kurkumę, pieprz, sól i gotowe!

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s