Bataty na dwa sposoby

IMG_0166

Bataty, pataty, słodkie ziemniaki, słonecznik bulwiasty, wilec ziemniaczany – wiele nazw – jeden produkt. Są to bulwy o intensywnym zabarwieniu i słodkim smaku. Świetnie sprawdzą się jako dodatek do dań obiadowych, a dzięki swojej naturalnej słodyczy można stworzyć z nich intrygujące desery. „Słodkie ziemniaki” są niezwykle bogate w witaminy i minerały.

100 g batatów to około 80 kcal. Są źródłem żelaza, magnezu, fosforu i potasu.  Potrawy z ich udziałem są ciekawym urozmaiceniem jadłospisu. Ze względu na ich cenę może nie są częstym gościem na polskich stołach jednak warto chociaż raz je spróbować.

Moje dwie bulwy ważyły około kilogram. Z jednej zrobiłam frytki, a z drugiej purée. Spokojnie starczy na obiad dla 4-5 osób.

Składniki na purée:

  • 1 batat,
  • 1 pomarańcza,
  • 2 łyżeczki imbiru,
  • 1 łyżeczka gałki muszkatołowej,

IMG_0173

Bataty należy dokładnie umyć i obrać. Następnie ugotować w wodzie do miękkości. Jak zwykłe ziemniaki :). IMG_0174

Podczas gotowania obrać i pokroić pomarańczę. Dodać ją do ugotowanych i odcedzonych batatów. Połączyć za pomocą tłuczka lub blendera. Przyprawy dodać na końcu. Najlepiej dodawać je stopniowo cały czas próbując. Dla mnie same bataty z pomarańczą były za słodkie dlatego zamiast zaplanowanego ( i widocznego na zdjęciach) cynamonu dodałam gałkę muszkatołową. Połączenie jej z imbirem zrównoważyło słodki smak całości.  IMG_0192 IMG_0197 IMG_0199

 

Nawet zimne purée świetnie smakuje i jadłam je samo jako podwieczorek 🙂

Składniki na frytki:

  • 1 batat,
  • limonka,
  • 1 łyżeczka pieprzu cayenne,
  • 2 łyżeczki kminu rzymskiego (kuminu),

Bulwę pokroić w paseczki. Skropić obficie sokiem z limonki i dodać przyprawy. Całość dokładnie wymieszać i zostawić na co najmniej 10 minut.Przypominam, że cayenne jest ostry i jeśli nie jesteście amatorami pikantnych potraw dodajcie połowę ilości przypraw.

Kumin, limonka i chili świetnie ze sobą współgrają. Jest to chyba moje ulubione orientalne połączenie. Równie dobrze zamiast frytek możecie spróbować zrobić purée (zamiast pomarańczy dwie limonki). 

Frytki piec w piekarniku nagrzanym do 180 st. Celsjusza. Jeśli wrzucicie frytki razem z sokiem z limonki brzegi mogą się karmelizować.

IMG_0184 IMG_0179

Bataty podałam razem z dorszem. Aby uniknąć natłoku przypraw i smaku doprawiłam go tylko koperkiem i pietruszką.IMG_0203

Smacznego!IMG_0210

Skomentuj

