Świadome zakupy – Żywność typu light

W sklepach pojawia się coraz więcej produktów typu light. Jednak czy „light”, „lekki”, „slim”, „fit” to to samo? Jak poznać, że produkt faktycznie jest „odchudzony”? Czy warto sięgać po takie produkty?  To chyba jedne z najczęstszych pytań dotyczące tego typu żywności.

Producenci żywności muszą spełnić konkretne wymagania, aby ich produkt mógł mieć na etykiecie słowo „light”. Wszystkie inne słówka są dodawane w celach marketingowych i mają przyciągnąć konsumenta. To nie znaczy, że te produkty to te same co normalnie tylko z dodanym wymyślnym słówkiem na etykiecie. Oczywiście może się tak zdarzyć. Jednak równie dobrze mogą mieć obniżone zawartości poszczególnych składników jednak nie spełniają wszystkich wymogów.

 

Wymogi dla żywności typu „light” określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z dnia 20 grudnia 2006 roku.

Do żywności typu „light” zalicza się trzy grupy produktów:

  • o kaloryczności obniżonej o co najmniej 30% w porównaniu do standardowego produktu,
  • o niskiej wartości energetycznej [ nie więcej niż 40 kcal/100 g w przypadku produktów stałych lub nie więcej niż 20 kcal/100 g dla produktów płynnych],
  • o zmniejszonej zawartości składników odżywczych [tłuszczu, cukru, soli, cholesterolu],

Istnieje również podział produktów ze względu na zawartość tłuszczu:

  • o niskiej zawartości tłuszczu –  nie zawierający więcej niż 3 g tłuszczu w 100 g produktu stałego i nie więcej niż 1,5 g tłuszczu dla produktu płynnego,
  • niedostarczający tłuszczu – nie więcej niż 0,5 g tłuszczu w 100 ml
  • o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych – gdy ich zawartość nie przekracza 1,5 g w 100 g produktu stałego i nie więcej niż 0,75 g w produktach płynnych,
  • niedostarczający tłuszczów nasyconych – gdy ich zawartość nie przekracza 0,1 g w 100 g produktu stałego i 100 ml produktu płynnego,

Czy produkty typu „light” są zdrowe? 

Wszystko zależy od konkretnego produktu. W przypadku, gdy Polacy spożywają średnio 15 g soli dziennie, sensownie wydaje się obniżanie jej ilości. O ile potem nikt w domu nie będzie rekompensował sobie tej „straty”. Podobnie w przypadku eliminacji lub obniżenia ilości tłuszczów nasyconych w żywności. Są to składniki żywności, które powinniśmy obniżać, a których spożycie w naszym kraju jest stosunkowo wysokie.

Pomocne dla osób z wysokim cholesterolem mogą okazać się produkty z obniżoną jego zawartością. Warto pamiętać, że cholesterol też jest potrzebny i nie należy obniżać go w nieskończoność.

Całkiem inaczej jest w przypadku cukru i tłuszczu ogółem. Wykazują właściwości, które są niezbędne do osiągnięcia danego produktu o odpowiedniej barwie, konsystencji czy smaku.

Cukier ma właściwości:

  • teksturotwórcze,
  • żelujące,
  • zagęszczające,
  • konserwujące,
  • odpowiada za barwę (karmel),

Tłuszcz odpowiada za :

  • teksturę,
  • jest nośnikiem smaków i aromatów,
  • soczystość,
  • stabilność ciasta cukierniczego,
  • właściwości emulgujące,
  • jest nośnikiem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach

Obniżając kaloryczność żywności poprzez eliminację cukru lub tłuszczu producenci są zmuszeni stosować nie tylko zamienniki cukru lub tłuszczu, ale również inne substancje odpowiedzialne za konsystencję i wygląd produkty. Produkt typu „light” powinien być jak najbardziej zbliżony do standardowego pod względem smaku, zapachu, konsystencji, barwy i wyglądu. Inaczej konsumenci nie będą zainteresowani takim produktem.

Na skutek takich zabiegów lista składników danego produktu znacznie się wydłuża. Dlatego należy dokładnie czytać etykiety!

Niestety lista korzyści niekoniecznie. Mogą wspomagać odchudzanie jednak mają też swoje wady. Produkty o obniżonej zawartości cukru lub tłuszczu różnią się smakiem od „zwykłych” odpowiedników. Obniżenie wartości tłuszczu wiąże się ze zmniejszeniem spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Nie wszystkie zamienniki cukru są dokładnie przebadane. Mogą niekorzystnie wpływać na organizm, szczególnie spożywane w nadmiarze.

Produkty „light” można włączyć do jadłospisu jeśli chcemy zrzucić kilka kilogramów, jednak nie powinny stanowić jedynego źródła pożywienia. Należy korzystać z nich z rozwagą i umiarem. Podstawą jest zbilansowany i różnorodny jadłospis. W USA ponad 3/4 ludności deklaruje spożycie żywności typu „light”. W taki razie, dlaczego w tym kraju osób otyłych lub z nadwagą jest tak wiele? Słowo „light”, na etykiecie, nie może być wymówką do objadania się lub sięgania po niezdrowe produkty!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s