Cukrzyca – jak jej zapobiegać?

3 miliony osób w Polsce choruje na cukrzycę, milion nawet o tym jeszcze nie wie. 5 milionów Polaków cierpieć może na stan przedcukrzycowy. Cukrzyca bowiem nie boli. Coraz większa ilość osób z nadwagą i otyłych, w tym także dzieci, siedzący tryb życia, nieprawidłowe nawyki żywieniowe mogą sprawić, że liczba osób cierpiących na cukrzycę znacznie wzrośnie.

Cukrzyca jest chorobą metaboliczną o złożonej etiologii charakteryzującą się przewlekłą hiperglikemią spowodowaną zaburzeniami wydzielania insuliny.

Cukrzyca typu 2 jest najczęściej spotykanym typem choroby wśród diabetyków (ponad 90% przypadków).
Charakteryzuje się insulinoopornością komórek ciała oraz niedoborem insuliny we krwi.

Oporność komórek może wynikać z kilku przyczyn:

  • Obecności we krwi przeciwciał przeciwko insulinie,
  • Zmniejszonej liczby receptorów lub ich wadliwej struktury,
  • Inną przyczyną może być również zatrzymanie przekazu sygnałów lub wewnętrznej przemiany glukozy w komórkach docelowych.

Istnieje wiele powodów, dla których częstość występowania cukrzycy wraz z wiekiem wzrasta. Upośledzenie metabolizmu węglowodanów jest charakterystyczną cechą starzenia się organizmu. Od trzeciej dekady życia obserwowane jest postępujące upośledzenie tolerancji glukozy.

Czynniki zwiększające insulinooporność:

  • zwiększenie ilości tkanki tłuszczowej,
  • zmniejszenie masy beztłuszczowej,
  • nieprawidłowe nawyki żywieniowe,
  • brak aktywności fizycznej,
  • choroby współistniejące oraz przyjmowane leki,
  • stres psychiczny(złe warunki bytowe, choroby lub śmierć współmałżonka).

Czynniki ryzyka cukrzycy typu 2:

  • Nadwaga i otyłość,
  • Wiek 45+,
  • Brak lub niska aktywność fizyczna
  • Obciążający wywiad rodzinny,
  • Współistnienie zaburzeń metabolicznych,

Profilaktyka

  1. Regularne badania:Osoby powyżej 45 roku życia powinny co 3 lata zgłaszać się do lekarza na badania w kierunku cukrzycy

    Osoby z grypy ryzyka, niezależnie od wieku, powinny wykonywać takie samo badanie co roku.

    Grupa ryzyka:

    • Nadwaga, BMI >25,
    • Cukrzyca występująca w rodzinie,
    • Mała aktywność fizyczna,
    • Przebyta cukrzyca ciążowa,
    • Stwierdzona nieprawidłowa glikemia (przynajmniej raz),
    • Nadciśnienie
    • Podwyższony poziom cholesterolu,
  2. Strzeż się nadwagi i otyłości

    Udowodniono, że w przypadku osób z nadwagą lub otyłością już 7% redukcja masy ciała powoduje wzrost insulinowrażliwości o 59%

  3. Nie zapominaj o codziennej aktywności fizycznej

    Aktywność fizyczna jest niezbędna do utrzymania stałej, prawidłowej masy ciała. Przyczynia się do zbilansowanego zużycia insuliny przez organizm. Już 30 minutowy spacer może zwiększyć wrażliwość komórek na insulinę.

  4. Spożywaj produkty o niskim lub średnim IG

    Ciemne, razowe pieczywo,
    Grube kasze, ryż brązowy,
    Płatki owsiane, musli,
    Makaron razowy (al dente),
    Jogurt naturalny,
    Nasiona roślin strączkowych,
    Warzywa, kiełki,
    Orzechy, nasiona, pestki,
    Cytrusy, jabłka, morele, czereśnie, czarne porzeczki,
    Gorzka czekolada, kakao,

  5. Dbaj o różnorodność spożywanych produktów.

Prognozy nie są optymistyczne, coraz więcej osób na świecie cierpi z powodu cukrzycy. Dlatego tak ważne jest, aby jej zapobiegać! Jak wiadomo łatwiej zapobiegać niż leczyć.

Advertisements

3 thoughts on “Cukrzyca – jak jej zapobiegać?

  1. Kiedyś nie wierzyłem, że od otłuszczenia można nabawić się cukrzycy, ale to niestety prawda.

    Psychologicznie polecam się nakręcać afirmacjami fitness wspomagającymi psychologiczne nastawienie do odchudzania. Efekt jest naprawdę bardzo dobry.

  2. Najgorsze jest to,że ludzie nie są świadomi,że praktycznie wszystko co znajduje się w sklepach jest przetworzone i mega niezdrowe. Masowa produkcja napędza całą machinę od konsumpcjonizmu, po jego opłakane skutki.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s