Jak to jest z tą czekoladą?

Jako dziecko nie przepadałam za czekoladą… Wszystkie tabliczki jakie dostawałam lądowały w szafce i czekały, aż mama będzie robiła polewę do ciasta. Wyjątek robiłam chyba wyłącznie dla czekolady z orzechami laskowymi.
Obecnie uwielbiam gorzką czekoladę za sprawą mojej mamy, która też ją lubi i zachęciła mnie do jej spróbowania.

W okresach świątecznych witryny sklepowe zachęcają nas do zakupu najróżniejszych czekolad, czekoladek i figurek. Powinniśmy omijać je szerokim łukiem lub zapierać rękami i nogami przed ich spróbowaniem? Czy może jednak, od czasu do czasu, warto pozwolić sobie na małe szaleństwo w postaci kostki pysznej belgijskiej czekolady?

IMG_0788

Każdy doskonale zdaje sobie sprawę, że czekolady nie ma bez kakao. Kakaowce uprawia się tylko w strefie tropikalnej w ściśle określonych warunkach. Zbiór owoców przeprowadza się dwa razy do roku ( w czerwcu i grudniu). Z jednego drzewa można pozyskać ponad 100 owoców. W każdym z nich znajduje się ok 70-80 ziaren.

Głównym składnikiem ziaren kakaowych jest tłuszcz. Charakteryzuje się wysoką stabilnością, może być przechowywany nawet 5-6 lat. W tym czasie nie ulega procesom jełczenia dzięki zawartości alfa-tokoferolu (witaminy E– naturalny przeciwutleniacz). Około 45% kwasów tłuszczowych to kwasy nienasycone. Tłuszcz kakaowy topi się on w ustach człowieka.

 

IMG_0825

 

Inne składniki ziarna kakaowego:

  • białko ( aminokwasy – leucyna, alanina, walina, kwas asparaginowy i glutaminowy, izoleucyna, tyrozyna oraz fenyloalanina, które odpowiadają za aromat kakao)
  • teobromina (w niewielkich dawkach działa stymulująco na akcję serca),
  • kofeina (pobudza układ nerwowy i krwionośny),
  • serotonina (reguluje funkcje psychiczne organizmu),
  • garbniki (odpowiadają za gorzki i cierpki smak),
  • substancje aromatyczne,
  • kwasy organiczne (cytrynowy, jabłkowy, winowy, octowy, masłowy, walerianowy)
  • sole mineralne ( wapniowe, potasowe, magnezowe, fosforowe oraz w niewielkich ilościach tlenek żelazowy)

 

 

IMG_0826

 

Ziarno kakaowe zaraz po zbiorze poddawane jest procesowi fermentacji. Następnie jest czyszczone, sortowane, prażone, śrutowane, odłuszczane mieszane, mielone i  tłoczone. Dzięki tym procesom otrzymuje się tłuszcz kakaowy, miazgę kakaową oraz kuch kakaowy( zmielony to ciemne kakao).

Czekolada robiona jest z:

  • miazgi kakaowej,
  • tłuszczu kakaowego, 
  • cukru pudru,
  • lecytyny,
  • waniliny,
    w różnych wariantach smakowych dodaje się mieloną kawę, miazgę migdałową lub orzechową, całe orzechy lub bakalie,

IMG_0852

  • do mlecznej czekolady najczęściej dodaje się pełne mleko w proszku, rzadko stosuje się mleko pełne skondensowane.

  • biała czekolada jest produkowana z tych samych składników co czekolada mleczna z wyłączeniem miazgi kakaowej,

IMG_0866

IMG_0805

Ile cukru jest w czekoladzie?

  • słodka 56-65%,
  • półsłodka do 56%
  • deserowa do 50%
  • gorzka do 40%

Czekolady i czekoladki nadziewane

Ilość nadzienia nie powinna przekraczać w nich 40%. W innym wypadku otoczka nie utrzyma nadzienia i może wypłynąć. Nadzienie płynne (likworowe) trudniej zatrzymać w danym miejscu, dlatego jego ilość jest mniejsza niż nadzienia stałego (pomady, masy pralinowe, masy grylażowe, marmolady, orzechy) .

IMG_0814

 

 

IMG_0811

Wady technologiczne czekolady

Zdarza się, że na czekoladzie pojawia się szarobiały nalot lub jaśniejsze plamy. Nie jest to pleśń jak niektórzy myślą. Szarobiały nalot to kwiat tłuszczowy, a jaśniejsze plamy to kwiat cukrowy.
Pierwszy powstaje na skutek nieprawidłowego chłodzenia w czasie formowania lub niewłaściwego przechowywania ( w zbyt wysokiej temperaturze), drugi pojawia się gdy czekolada zostanie zaroszona( w kropelkach wody rozpuszcza się cukier, następnie gdy woda wyparuje na powierzchni pozostaje cienka watwa wykrystalizowanego cukru).

Wpływ czekolady na organizm człowieka

Oprócz niezaprzeczalnej przyjemności, kakao oraz czekolada wykazują pozytywny wpływ na zdrowie człowieka. Warunkiem jest spożywanie jej z UMIAREM jako element zbilansowanego jadłospisu.

IMG_0800

  • Wykazano, że nasycone kwasy tłuszczowe zawarte w tłuszczu kakaowym nie wpływają na podwyższenie poziomu cholesterolu we krwi
  • Spożycie gorzkiej czekolady zwiększa stężenie cholesterolu HDL („dobrego”) oraz jednocześnie zmniejsza stężenie cholesterolu ogółem i frakcji LDL,
  • Czekolada charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym (IG) od 31 do 53, gorzkie czekolady bez dodatku cukru mogą mieć IG= 14 ( wynika to nie tylko z braku cukru, ale również wysokiej zawartości błonnika w zianie kakaowym),
  • Składniki mineralne : magnez, potas, miedź, żelazo, wapń i fosfor ( ostatnie dwa szczególnie w czekoladzie mlecznej),
  • Witaminy: z grupy B, głównie niacyna, wit. A i E,
  • W tabliczce czekolady jest 4 razy mniej kofeiny niż w filiżance kawy, jednak już taka ilość może wpływać pobudzająco na układ nerwowy,
  • Kakao oraz czekolada są źródłem polifenoli ( silnych przeciwutleniaczy o działaniu przeciwzapalnym, przeciwalergicznym, przeciwzakrzepowym, przeciwwirusowym oraz przeciwkancerogennym). W gorzkiej czekoladzie występuje kilkakrotnie więcej tych związków, niż w takiej samej ilości czerwonego wina.
  • Zaliczane do polifenoli flawanole zwiększają wrażliwość komórek na insulinę.
  • Kakao i czekolada mogą obniżać ciśnienie tętnicze krwi, u osób spożywających 100 g czekolady w ciągu 14 dni obserwowano obniżenie ciśnienia skurczowego i rozkurczowego. Efekt zanikał po 2 dniach zaprzestania spożycia czekolady.
  • Regularne spożycie kakao, poprzez obniżenie ciśnienia tętniczego, zmniejsza ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych.
  • Spożywanie kakao, o dużej zawartości flawonoidów, zwiększa szybkość przepływu krwi mózgowej. Flawonoidy mogą również wpływać na działanie systemu odpornościowego mózgu. Sugeruje to możliwość zapobiegania zespołów niedokrwiennych mózgu ( demencja starcza, udar mózgu) oraz chorób neurodegeneracyjnych (choroba Alzheimera) 

 

Czekolada ma też swoje wady

  • Kaloryczność tabliczki czekolady waha się od 400 do 600 kcal w zależności od rodzaju,
  • Czekolada działa rozluźniająco na mięśnie wpustu żołądka, co może powadzić do zgagi.
  • Ze względu na zawartość tyraminy może wywoływać ataki bólu głowy.
  • Należy unikać spożywania czekolady podczas zakażeń dróg moczowych.
  • Spożywanie czekolady nasila objawy opryszczki.

Żeby było jasne nie zachęcam Was do objadania się czekoladą. Bardziej chodzi mi o nowe spojrzenie na czekoladę. Należy do słodyczy, które powinniśmy ograniczać. Jednak gdy chodzi za nami coś słodkiego lub myśląc: „ciastko czy czekolada? ” warto wiedzieć, że możemy sobie pozwolić na kostkę czekolady. Oczywiście zachęcam do wybierania gorzkiej 😉

Wszystkie pozytywne aspekty czekolada zawdzięcza ziarnom kakao. To na nie warto zwrócić uwagę. Ciemne kakao w proszku można stosować na wiele sposobów. Nie tylko jako napój mleczny, ale świetnie sprawdzi się jako dodatek do koktajli, musów, sałatek owocowych czy naleśników.

Jakie są Wasze ulubione czekolady?

Jak już pisałam uwielbiam gorzką czekoladę, a aktualnym hitem jest czekolada 72% kakao z łamanymi ziarnami kakao Przyznaje się – podczas robienia zdjęć i pisania postu – zjadłam dwie kostki 😉

Jednak zdecydowanie częściej, niż czekoladę, piję ciemne kakao lub dodaję je do koktajli, ciast, owsianki i sałatek owocowych.

IMG_0818

 

IMG_0820

Advertisements

One thought on “Jak to jest z tą czekoladą?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s