Co na obiad? Rozgrzewająca zupa z dyni

Dynia chyba każdemu kojarzy się z jesienią. Piękny pomarańczowy kolor od razu przyciąga wzrok, a delikatny miąższ można wykorzystać zarówno do dań obiadowych jak i deserów. Oprócz walorów smakowych dynia zawiera wiele składników odżywczych, które wpływają nasz wygląd (piękna cera, włosy i paznokcie), samopoczucie oraz przede wszystkim na nasze zdrowie.

IMG_0067

Ja swoją dynię dostałam w prezencie,ale jeśli wybierzecie się do sklepu z zamiarem jej zakupu, polecam odmianę Hokkaido. Ma piękny pomarańczowy kolor i delikatną skórkę, dlatego nie trzeba jej obierać.
100 g dyni to zaledwie 32 kcal!

Składniki zawarte w dyni:

  • Witamina A,
  • Witamina B1,
  • Witamina B2,
  • Witamina B3,
  • Witamina C,
  • Witamina E,
  • fosfor,
  • żelazo,
  • wapń,
  • potas
  • magnez

Dynia jest również bogatym źródłem białka. Polecana jest szczególnie przy chorobach układu pokarmowego oraz związanych z krążeniem. Jest lekkostrawna, dlatego można ją podawać osobom ciężko chorym oraz cierpiącym na biegunkę. Dynia działa również ogólnie odkwaszająco, moczopędnie oraz żółciopędnie.

Rozgrzewająca zupa z dyni

Ja zazwyczaj gotuję jej duży gar, ponieważ idealnie nadaje się na chłodne lub deszczowe wieczory. Dzięki imbirowi i cayenne działa przyjemnie rozgrzewająco ;). Z podanych składników ugotujecie tyle zupy, że starczy nawet dla 8-10 osób! W zależności od apetytu 😀

Składniki:
– 1,5 kg dyni,
– 3 duże marchewki,
– 2 duże ziemniaki,
– 2 łodygi selera naciowego lub 1/2 korzeniowego,
– 1 pietruszka,
– 1 cebula czerwona,
– 2 ząbki czosnku,
– 2-3 cm korzenia imbiru,
– skórka i sok z limonki,
– przyprawy: pieprz ziołowy, gałka muszkatołowa, curry, kumin, pieprz cayenne, kolendra, cynamon, trawa cytrynowa, natka pietruszki, papryka słodka, sól, cukier,
przyprawy ułożyłam malejąco pod względem ilości jaką dodałam,ale można dopasować je indywidualnie – osobiście wolę pikantne potrawy

Dynię umyć i obrać. Przekroić na pół oraz wydrążyć gniazdo nasienne.

IMG_0072

Gniazdo, czosnek oraz cebulę drobno pokroić. Cebulę i czosnek podsmażyć na patelni z niewielką ilością oleju. Po chwili dodajemy czarnuszkę, pieprz ziołowy, kumin oraz curry.Gdy cebulka będzie szklista dodajemy wydrążony środek dynii.

IMG_0073 IMG_0078

Równocześnie gotujemy bulion warzywny. Gdy wszystkie warzywa będą miękkie dodajemy pokrojoną w kostkę dynię oraz podsmażone gniazdo nasienne. Po chwili dodajemy starty imbir. Na tarce ścieramy skórkę oraz wyciskamy sok z limonki. Pamiętajcie, aby wcześniej ją sparzyć!

IMG_0084 IMG_0090 IMG_0094

Gotujemy, aż dynia zmięknie. Następnie przy pomocy blendera wszystko dokładnie miksujemy. Ostatnie dodajemy przyprawy( wszystkie wymienione wcześniej – również te które były dodane na patelnię). Całość gotujemy jeszcze kilka minut. Jeżeli zupa jest zbyt gęsta można dodać wodę lub mleczko kokosowe. Gotowa ma wyrazisty ostro-słodki smak. Podajemy ze słonecznikiem, czarnuszką i natką pietruszki. Zupa nadaje się na II śniadanie, obiad oraz kolację.

IMG_0107a

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s