Jak to jest z tym tłuszczem?

Jak to właściwie z nim jest? Należy go całkowicie ograniczać? Czy może wręcz przeciwnie? Czy jest niezbędny do pracy organizmu? Czy tłuszcz to tylko oleje? Jakie są inne produkty bogate w tłuszcz?

Sporo pytań, na które odpowiedzi znajdziecie w dalszej części posta.

tłuszcze

Tłuszcze pełnią w organizmie wiele różnych funkcji:

  • dostarczają energię do tkanek i narządów,
  • są składnikiem błon komórkowych,
  • biorą udział w odczuwaniu smaków i przełykaniu pokarmów,
  • hamują skurcze żołądka i wydzielanie soku żołądkowego,
  • chronią organizm przed utratą ciepła,
  • stabilizują narządy wewnętrzne,
  • są źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT),

W żywności tłuszcz jest nośnikiem ciepła(podczas obróbki cieplnej), nadaje potrawą odpowiednią strukturę, smak, aromat i konsystencję.

Wyróżnia się dwa rodzaje tłuszczów:

  • widoczne ( oleje, masło, margaryna, smalec)
  • niewidoczne ( mleko i jego przetwory, mięso i produkty mięsne, jaja, ryby, orzechy, produkty gotowe)

Co to są NNKT?

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – konieczne do prawidłowego rozwoju młodego organizmu oraz utrzymania dobrego stanu zdrowia przez całe życie.

NNKT są niezbędne do:

  • budowy błon komórkowych,
  • prawidłowego transportu i dystrybucji lipidów,
  • obniżają poziom cholesterolu,
  • zapobiegają zmianom miażdżycowym,

NNKT nie są wytwarzane w organizmie człowieka i muszą być dostarczane z pożywieniem. Źródłem NNKT są:

  • oleje roślinne (lniany, rzepakowy, kukurydziany, słonecznikowy, sojowy),
  • ryby morskie ( łosoś, tuńczyk, makrela, dorsz, śledź),
  • orzechy,
  • pestki i nasiona ( siemię lniane, sezam)

A co z cholesterolem?

Cholesterol jest sterolem zwierzęcym. Dostarczamy go sobie z pożywieniem, ale nie tylko. Cholesterol jest syntetyzowany w naszej wątrobie oraz jelicie. Produkcja cholesterolu w naszym organizmie regulowana jest ilością spożywanego cholesterolu w żywności. Im więcej zjemy pokarmów zawierających cholesterol tym mniej nasz organizm go wyprodukuje.

Funkcje cholesterolu:

  • jest składnikiem wszystkich błon organizmu,
  • jest prekursorem wielu hormonów steroidowych,
  • bierze udział w produkcji kwasów żółciowych,
  • jest prekursorem witaminy D,

Jakie produkty wybierać?

Podstawą jest zróżnicowany jadłospis bogaty w ryby, jaja, nieprzetworzone mięso, oleje roślinne, nabiał, awokado, orzechy, nasiona i pestki.

Jak przechowywać tłuszcze? 

Tłuszcze łatwo się psują. Pod wpływem światła, tlenu i temperatury ich skład ulega zmianie, co powszechnie nazywamy jełczeniem. Tłuszcze nienasycone najszybciej jełczeją. Jełczenie sprzyja niszczeniu witamin, prowitamin, ale także tworzeniu substancji toksycznych, a nawet kancerogennych! 

Aby chronić oleje obowiązkowo dodaje się do nich wit. E, która opóźnia jełczenie. W domu należy przechowywać je w ciemnych i chłodnym miejscu jakim jest lodówka. 

W następnym poście dowiecie się więcej o oleju rzepakowym.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s