Świadome zakupy – woda mineralna

W sklepach można znaleźć bardzo szeroki asortyment wód mineralnych i źródlanych. Zdarzyło wam się że staliście przed regałem nie mając pojęcia po którą z nich sięgnąć ostatecznie decydując się na tą która była pod ręką?

Czym się od siebie różnią? Na co zwracać uwagę? Co wpływa na smak wody? Gazowana czy niegazowana? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w dalszej części postu.

IMG_9356

Na co zwracać uwagę w pierwszej kolejności?

Na składniki mineralne. W wodach znajdują się kationy i aniony. To właśnie nimi, a w szczególności na ich ilością, należy się sugerować podczas zakupów.

W zależności od stopnia mineralizacji wody butelkowane dzieli się na:

  • niskozmineralizowane – o sumie składników mineralnych poniżej 500 mg/l,
  • średniozmineralizowane – o sumie składników mineralnych 500-1500 mg/l,
  • wysokozmineralizowane – o sumie składników mineralnych powyżej 1500 mg/l, bogata w jony sodu, chloru, fluoru oraz wapnia i magnezu.

Wody niskozmineralizowane nadają się co codziennego użytku, można je podawać kobietom w ciąży oraz dzieciom, nawet tym małym i niemowlętom.

Wody średniozmineralizowane są korzystne dla dorosłych i młodzieży. Charakteryzują się odpowiednią ilością składników mineralnych. Polecane osobom ograniczającym spożycie sodu.

Wody wysokozmineralizowane poleca się osobom ciężko pracującym fizycznie oraz sportowcom, szczególnie po intensywnym wysiłku fizycznym. Tego typu wód nie podaje się dzieciom oraz osobom ze schorzeniami nerek i nadciśnieniem. Zdrowe osoby mogą spożywać je w umiarkowanych ilościach, szczególnie w upalne dni, kiedy więcej się pocimy.

Oprócz sprawdzania ogólnej ilości minerałów należy patrzeć na wzajemny stosunek między minerałami lub poszczególne ich ilości.

  • jonów wapnia powinno być co najmniej 4 razy więcej niż jonów magnezu
  • sprawdzajcie ilość sodu i chlorków
  • niektóre wody są wzbogacane w niektóre minerały takie jak magnez, wapń żelazo lub jod

Wszystkie informacje znajdziecie na etykiecie. Na niektórych znajdziecie również sumę ogółem składników mineralnych.IMG_9346

IMG_9352IMG_9348IMG_9347

IMG_9354Czym różni się woda źródlana od mineralnej?
Stabilnością zawartości składników mineralnych. Wody mineralne muszą mieć stabilny i jednakowy skład, który jest podany na etykiecie. Wwodach źródlanych dopuszcza się wahania ilości składników mineralnych. Wybierając wodę mineralną macie pewność, że pijąc ją dostarczycie do organizmu konkretną ilość składników mineralnych. Sięgając po wodę źródlaną nie macie tej pewności. Może być w niej zarówno mniej jak i więcej składników mineralnych.

Przejdźmy do smaku wód. Jak już się pewnie domyślacie, skoro najważniejsze są składniki mineralne, to właśnie one decydują o ich smaku. Połączenie różnych ilości danych składników daje różne wrażenia smakowe.

Ostatni dylemat: gazowana kontra niegazowana – co wybrać?

To zależy od Was samych 🙂 Jeżeli jesteście zdrowi, nie macie problemów ze strony układu pokarmowego, woda gazowana nie wpłynie na wasz organizmw żaden sposób negatywnie. Wody gazowanej nie podaje się niemowlętom i małym dzieciom!

Reklamy

2 uwagi do wpisu “Świadome zakupy – woda mineralna

  1. Nieźle, jestem pod wrażeniem jak ładnie opisane 😀 Dodałbym tylko podpisy do zdjęć i wszystko. Dodałem sobie do ulubionych. Post o dżemach również kusi:D pozdrawiam

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s