Jak kupować dojrzałe awokado?

 

Ostatnio będąc w sklepie znalazłam idealnie dojrzałe awokado. Byłam zadziwiona gdy okazało się, że jest przecenione bo się psuje. Trzymałam w ręku owoc, który aż krzyczał  „Zjedz mnie!” , a ktoś informował mnie, że prawie nie nadaje się on do sprzedaży.

Przy okazji olśniło mnie, że przy okazji wcześniejszego wpisu o awokado , w którym wymieniłam mnóstwo jego zalet oraz podałam przepis na pyszną pastę, nie napisałam Wam je jak wybierać i kupować. Zatem nadrabiamy zaległości i podzielę się z Wami kilkoma cennymi uwagami 🙂 .

awokado

W sklepach jest coraz więcej owoców egzotycznych – i bardzo dobrze, jednak nie wszyscy wiedzą jak je kupować. Dziś zajmiemy się awokado.
Obojętnie jaką odmianę, których jest dużo, awokado chcecie kupić, zasady są takie same 🙂

AvocadoPoster

 

Dojrzałe awokado jest miękkie. Trzymając je w ręce i delikatnie naciskając palcem powinniście czuć jak skórka się poddaje.  Takie awokado po ściągnięciu skórki i rozgnieceniu widelcem smarowne jak masło w temp. pokojowej 🙂 Dojrzałe awokado w smaku jest łagodne, podobne do żółtka jaja kurzego. Idealnie nadaje się do różnych past i sosów, można nim nawet smarować pieczywo zamiast masła czy margaryny.

Oprócz miękkości owocu zwróćcie uwagę na skórkę, powinna być ciemnozielona, lekko wpadająca w brąz.

tumblr_m0urdvP0gU1rnhe7co1_500

Popularność zdobywa teraz odmiana Hass, której skórka powinna być ciemno bordowa.

how-to-ripen-an-avocado

Ostatnią wskazówką jest ogonek. Powinien dać się z łatwością usunąć. Ważny jest kolor pod ogonkiem – u dojrzałego awokado jest zielony. Niedojrzałe awokado to kolor żółty, a przejrzałe kolor brązowy.

How-to-pick-a-ripe-avocado-5

 

Twarde awokado jest gorzkie i nieprzyjemne w smaku.  Może skutecznie zepsuć smak potrawy, do której go dodacie. Oczywiście nie kupujcie też takiego które już nawet po najdelikatniejszym dotyku będzie się odgniatało i będziecie czuli że jest bardzo miękkie, to znaczy że awokado może być już przejrzałe.

Jak sobie radzić z niedojrzałym awokado? 

Oto dwa proste sposoby:

  • zostawcie awokado w temperaturze pokojowej w suche i zacienione miejsce na 2-3 dni ( niektórzy dodatkowo owijają je folią aluminiową)
  • zostawcie awokado w towarzystwie jabłek lub banana, również w temperaturze pokojowej – powinien wystarczyć 1 dzień ( owoce można włożyć do torebki papierowej)

 

Z miękkiego i dojrzałego awokado z łatwością usuniecie pestkę, którą również można wykorzystać i wyhodować małe drzewko awokado 😉

Wystarczy, że nakłujecie spód pestki wykałaczką i delikatnie zanurzycie w wodzie. Na spodzie pestki powinien być malutki ogonek, to właśnie on powinien znaleźć się w wodzie.  Po około tygodniu powinien pojawić się korzonek, wtedy możecie wsadzić go do ziemi i uzbroić się w cierpliwość 🙂

 

IMG_4907

15 thoughts on “Jak kupować dojrzałe awokado?

  1. Bardzo fajny poradnik 🙂 Na początku mojej przygody z awokado kupowałam owoce niedojrzałe i musiałam czekać 3 dni, aż „dojdą”. Teraz kupuję tylko takie z miękką (ale też bez przesady) skórką i wiem, że od razu można je spożywać 🙂

  2. Świetny blog, followuje, lajkuje, komentuje. Zajrzę na dłużej, bardzo praktyczne rady. Jeżeli masz czas to możesz wejść do mnie i powiedzieć czy Ci się podoba, co mogę poprawić. Będę bardzo wdzięczny 🙂

  3. Wpisy mają dość odległe daty, ale jestem właśnie w trakcie poszukiwania odpowiedzi na pytanie, dlaczego niektóre awokado, mimo ze leżą w towarzystwie banana przez parę dni, niby się robią bardziej miękkie, ale ich konsystencja jest gumowata? Nigdy nie osiągają pożądanej miękkości. Wybieram niby taki sam, jak zawsze, który zrobił się po paru dniach miękki, ale czasem trafiają się takie zbuki.

    1. Ciężko mi dokładnie to stwierdzić, ale najprawdopodobniej te o gumowatej konsystencji zaczynają przejrzewać i zbyt długo leżały w towarzystwie banana. Szczerze nigdy nie trafiłam na takie gumowate awokado. A jak ze smakiem? Smakuje inaczej niż zwykle? Dobrze dojrzałe awokado smakuje podobnie jak żółtko.

  4. Ostatnio w prawie wszystkich hipermarketach była przecena na awokado. I podobnie jak w Twoim przypadku, były one idealne do jedzenia, ale sklepy sprzedawały je w tak niskiej cenie, bo podobno były już lekko zepsute.

    1. Już kilka razy trafiałam na takie przeceny i za każdym razem miałam idealne awokado 😉 Faktycznie dojrzałe awokado szybko przejrzewa i możliwe, że stąd te przeceny. W końcu lepiej sprzedać z mniejszym zyskiem niż w ogóle.

  5. Nie wszystkie dojrzałe Awokada odmiany Hass wybarwiają sie na ciemny kolor. Zależy od kraju pochodzenia i sezonu. Hasse z Hiszpanii w tym sezonie dojrzewają na zielono.

    PS? Skąd jest to zdjecie z odmianami? Będe wdzieczny za linka.

  6. Witam,
    Świetny post. Dziękuję.
    Mam małą uwagę – w tekście trzykrotnie pojawia się ten sam akapit:
    „Trzymając je w ręce i delikatnie naciskając palcem powinniście czuć jak skórka się poddaje. Takie awokado po ściągnięciu skórki i rozgnieceniu widelcem smarowne jak masło w temp. pokojowej 🙂 Dojrzałe awokado w smaku jest łagodne, podobne do żółtka jaja kurzego. Idealnie nadaje się do różnych past i sosów, można nim nawet smarować pieczywo zamiast masła czy margaryny.”
    Jeśli można post edytować ponownie i usunąć dwie zbędne kopie tego akapitu – będzie bardziej czytelny.

    Pozdrawiam

Skomentuj

