Jak to jest z tą solą?

Sól nadaje potrawom smak, jest jednym z naturalnych konserwantów, jednak w nadmiarze ma negatywny wpływ na zdrowie. Większość wie, że należy ją ograniczać, ale czy potraficie powiedzieć właściwie dlaczego? Jeśli chcecie się dowiedzieć lub upewnić ten post jest dla Was 😉

Obrazek

Pomimo wiedzy o złym wpływie nadmiaru soli na organizm jej spożycie w Polsce cały czas plasuje się na wysokim poziomie. Badania prowadzone przez Instytut Żywności i Żywienia potwierdzają, że spożycie soli może wynosić nawet 15 gramów dziennie. Jest to ilość trzykrotnie przekraczająca normę ustaloną przez WHO.

Skutki nadmiaru soli w diecie:

  • Zwiększenie wydalania wapnia z moczem, co może prowadzić do powstania kamieni nerkowych i osteoporozy.
  • Wysokie stężenie sodu (> 145 mmol/l) w osoczu, może prowadzić do hipernatremii (nerwowość, zaburzenia orientacji, gorączka, wzmożone napięcie mięśni szkieletowych, drgawki i śpiączka),
  • Wzrost ciśnienia tętniczego, który może powodować nadciśnienie, niewydolność serca, choroby serca i naczyń, a nawet zawał serca,
  • Ryzyko udaru mózgu,
  • Wzrost ryzyka rozwoju raka żołądka (sól może uszkadzać błonę śluzową żołądka),

Obrazek

Całkowita ilość soli zjedzonej w ciągu dnia nie powinna przekraczać 5 gramów. W tą ilość wlicza się nie tylko sól dodana do potraw, ale również sód znajdujący się naturalnie w produkcie oraz sól dodana w podczas produkcji produktów gotowych. Wszystko jest zobrazowane na grafice poniżej. Grafika pochodzi również ze strony Instytutu Żywności i Żywienia

Obrazek

 

 

Na jakie grupy produktów należy zwracać uwagę?

  • nabiał ( ser Feta, sery sałatkowe,),
  • wyroby wędliniarskie,
  • konserwy warzywne (groszek, kukurydza, ogórki itp.),
  • produkty wędzone,
  • gotowe dania i sosy,
  • słone przekąski,
  • dania typu fast food.

Czym zastąpić sól w potrawach? Ziołami!
Najlepiej sprawdzi się:

  • tymianek,
  • czosnek,
  • majeranek,
  • imbir,
  • cynamon,
  • estragon,
  • papryka słodka,
  • gałka muszkatołowa.

Najskuteczniej odzwyczaić się od słonego smaku poprzez stopniowe zmniejszanie ilości dodawanej soli do potraw oraz ograniczenie słonych przekąsek i fast foodów 😉

Jeśli już używamy soli jaką wybrać?

W sklepach można znaleźć różne rodzaje soli np. kamienna,morska, himalajska, kolorowa, potasowa, niskosodowa.

Jeżeli nie macie żadnych problemów zdrowotnych związanych z wysokim ciśnieniem możecie wybrać kamienną lub morską. Dlaczego? W porównaniu ze zwykłą solą kuchenną zawierają minerały m.in. cynk, selen, jod (morska). Oczywiście sól nie jest istotnym źródłem minerałów w diecie, jednak dla czego ich nie wybrać zamiast czystego chlorku sodu?
Inne rodzaje soli można traktować bardziej jako ciekawostki. Mają różne kolory, smaki, są jednak stosunkowo drogie.

Jeśli Wy lub bliskie Wam osoby mają problemy z ciśnieniem warto zamienić zwykłą sól kuchenną na sól niskosodową lub morską ,oczywiście nie zapominając o stopniowym zmniejszaniu jej spożycia.

Advertisements

3 thoughts on “Jak to jest z tą solą?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s