Dlaczego woda jest taka ważna?

Woda jest jednym najważniejszych składników organizmu, niezbędnym do życia. Stanowi ona około 70% masy ciała. Woda występuje we wszystkich tkankach i płynach ustrojowych. Ilość wody w organizmie waha się w zależności od wieku, płci i zawartości tłuszczu. Dzieci i młode osoby mają zdecydowanie więcej wody w organizmie niż osoby starsze, kobiety oraz osoby otyłe.

Rola wody w organizmie:

  • Rozprowadza wszystkie składniki organiczne i nieorganiczne po całym organizmie, do wszystkich komórek,
  • Jest niezbędna do prawidłowego przeprowadzenia procesów przemiany materii,
  • Usuwa z organizmu związki toksyczne,
  • Uczestniczy w trawieniu,
  • Reguluje temperaturę ciała,
  • Wspomaga prawidłową pracę organów,
  • Bierze udział w nawilżaniu ruchomych części ciała.

 

Zapotrzebowanie na wodę

Nie tylko w upalne dni bardzo ważne jest, aby pamiętać o uzupełnianiu płynów. Nawadniać należy się stopniowo, regularnie, a nie czekać na uczucie pragnienia. Odczuwanie pragnienia świadczy o utracie 5% wody z organizmu! Jednocześnie ubytek wody do 20% prowadzi do zgonu.

Dzienne zapotrzebowanie dorosłych na wodę to 1 ml / 1 spożytą kcal.
Dzienne zapotrzebowanie dzieci na wodę to 1,5 ml / 1 spożytą kcal.
U uproszczeniu : Zdrowa osoba w przeciętnych warunkach pogodowo-klimatycznych potrzebuje ok 2,5 l / dobę. Wliczają się w to płyny, pożywienie oraz woda metaboliczna powstała w organizmie podczas procesów spalania.

Zapotrzebowanie zmienia się w zależności od wieku, stanu zdrowia, klimatu i temperatury otoczenia. Zapotrzebowanie osoby pracującej fizycznie na zewnątrz w ciepły dzień będzie zdecydowanie wyższe niż osoby pracującej umysłowo w pomieszczeniu.

Nie musicie teraz siadać i liczyć dokładnie spożytych kcal lub ile wody straciliście z potem. Zaleca się aby codziennie spożywać 6 – 8 szklanek dziennie. Ważne jest aby nie była taka zwykła woda z kranu lub przegotowana. Taka woda „przepłynie” przez układ pokarmowy i jedynym efektem jej wypicia będzie wizyta w toalecie. Jednak taka sama woda z dodatkiem soku, cytryny, mięty, pokrojonych owoców itd. zadziała tak jak tego chcemy 🙂 Jeśli nie jesteście fanami wody w czystej postaci możecie wymienić ją  na zupy, koktajle, mleko lub świeże owoce i warzywa ewentualnie soki.
Z herbatą i kawa nie należy przesadzać, mają działanie odwadniające. Alkohol się nie liczy 😛

Jak już wspomniałam do organizmu dostarczamy wodę w postaci płynów i pożywienia.

Zawartość wody w pożywieniu:

  • Napoje, soki, mleko, domowe kompoty, herbata, kawa –  81 – 100 %
  • Świeże owoce, warzywa liściaste i kapustne –  75 – 95 %
  • Warzywa okopowe – 85 – 90 %
  • Mięso, drób, ryby, jaja, sery – 37 – 82 %
  • Pieczywo, ciasta – 6 – 37 %
  • Suche nasiona roślin strączkowych – 8 – 12 %
  • Mąki, kasze, makarony – 5 – 15 %

 

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Dlaczego woda jest taka ważna?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s