Co wybrać zamiast słodyczy?

Na półkach sklepowych, reklamach na ulicy często nęcą nas kolorowym, krzykliwym opakowaniem oraz obietnicą niezapomnianych wrażeń smakowych. Krótko mówiąc jeśli spróbujemy choć kęs poczujemy się jak w niebie? Czy aby na pewno? Co daje taka krótka chwila przyjemności?

Częste spożywanie słodkich przekąsek ma zły wpływ na nasz organizm. Nadwyżka kaloryczna przeciągająca się w czasie skutkuje dodatkowymi kilogramami wskazywanymi przez wagę ( na pewno się zepsuła 😛 ), bardzo łatwo je zamienić na nadwagę. Niestety masa ciała zwiększa się bardzo szybko i bez większego wysiłku, a traci się ją ciężką, mozolną pracą. Od nadwagi do otyłości, jeśli się nie przypilnujemy, jest kilka chwil. Otyłość jest przyczyną wielu chorób, w tym chorób serca i nowotworów (są to najczęstsze przyczyny zgonów w Polsce). Wniosek? Sięgając po sklepowe słodycze warto zastanowić się czy na prawdę są mi potrzebne.

Wiecie, że słodycze to nie tylko cukier? W wielu batonach lub ciastkach wafelkowych znajdziecie również sporo tłuszczu i soli. Dlaczego? Tłuszcze są nośnikami różnych związków, w tym aromatów, barwników i smaków. To sprawia, że tłuste potrawy bardziej nam smakują. Niestety aromaty w większości słodkości są syntetyczne. Barwniki również, jeśli czytacie dokładnie etykiety na niektórych z nich znajdziecie informację, że dany barwnik wpływa lub może wpływać na nadpobudliwość u dzieci! To tyczy się nie tylko słodyczy. Waszą uwagę powinny zwrócić nienaturalne i bardzo intensywne lub wręcz jaskrawe kolory np. niebieski lub zielony.

Oczywiście, żeby nie było, nie jestem dyktatorem i sama lubię jeść i delektować się dobrym jedzeniem 🙂 Wartościowe produkty też są smaczne! Wystarczy odzwyczaić kubki smakowe od dużych ilości cukru i soli, a poczujecie smaki, o których nie mieliście pojęcia. Korzystajmy z dobroci, które stworzyła dla nas Matka Natura 🙂

Co warto wybrać zamiast słodyczy?

  • Orzechy i migdały . Dowolne, jakie lubicie. Ze względu na wysoką ich kaloryczność – 5 sztuk wystarczy 🙂
    Nasiona. Pestki dyni, sezam, siemię lniane lub słonecznik. Świetnie sprawdzą się same lub w połączeniu z warzywami lub owocami. Ilość: 1 łyżka

Obrazek

  • Suszone owoce. W sklepach asortyment jest bardzo duży. Najważniejsze na co należy zwrócić uwagę to forma dodanego cukru oraz czy były one siarkowane. Najlepsze są te bez żadnych dodatków. Wystrzegajcie się tych siarkowanych i/lub z syropem glukozowo-fruktozowym. Osobiście polecam żurawinę, rodzynki i jagody goji. Mała garstka w pełni wystarczy. Jeśli ktoś ma problem z ciągłą ochotą na słodycze warto spróbować morwę białą.

 

  • Owoce. Są słodkie, pełne smaku i mają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Jednak należy pamiętać, że dwie porcje owoców dziennie zupełnie wystarczą.
    Obrazek
  • Warzywa. Ich zaletą jest to, że są niskokaloryczne i można je jeść praktycznie bez ograniczeń.
    Obrazek

Z owoców i warzyw możecie przygotować pyszne koktajle i sałatki. Świetnym dodatkiem do nich będą orzechy i nasiona. Sałatkę owocową, każdy potrafi zrobić 🙂 Ich zaletą, oprócz smaku, jest różnorodność kolorów, która zachęca do spałaszowania całej miseczki na raz! 😉

Obrazek

Obrazek

Obrazek

 

Koktajle dają wiele możliwości połączeń:

  • banan z kiwi,
  • marchew, jabłko, pomarańcza,
  • banan z pomarańczą,
  • seler naciowy, pomarańcza, kiwi
  • awokado, banan, kiwi,
  • seler naciowy, banan, kiwi,
  • buraczki(gotowane) z jabłkiem,
  • jarmuż, mango, pomarańcza,
  • szpinak, banan, pomarańcza, jagody
  • ogórek, seler naciowy, gruszka
    Obrazek
  • Obrazek
  • Obrazek
  • Obrazek

Łasuchom i nie tylko do gustu powinien przypaść koktajl bananowy z łyżką kakao.

Za oknem stopniowo będzie robiło się coraz cieplej. W takie dni koktajl nie tylko zaspokoi głód, ale również skutecznie orzeźwi. Wystarczy, że do blendera dorzucicie kilka kostek lodu ;). W upalne dni sprawdzą się również koktajle z dodatkiem soku z cytrusów i mięty.

Aby nie było nudno możecie przygotować musy:

  • starte na tarce/zblendowane jabłko z rodzynkami,
  • rozgnieciony widelcem banan z żurawiną,
  • banan i kiwi,
  • zblendowane mrożone owoce( truskawki, maliny, jagody, banan) z migdałami lub orzechami [ jest to opcja szczególnie dla osób, które tak jak ja uwielbiają lody 😀 ],
    Obrazek

Jogurt ( może być mrożony) + mus owocowy/ owoce + orzechy = Pyszności!

Obrazek

 

IMG_5793

Pamiętacie przepis na deser z kaszy jaglanej?

Obrazek

Jeśli dalej Wam mało, a macie chwilę czasu na przygotowanie spróbujcie własnych ciasteczek owsianych, batoników musli lub kulek zbożowo-owocowych. Ile osób tyle jest na nie przepisów.
Batoniki i kulki robi się podobnie:

  • Mieszamy składniki – płatki zbożowe (dowolne rodzaje), otręby, orzechy, suszone owoce, kakao
  • Potrzebujemy spoiwa, aby się nie rozpadały- miód, mleko skondensowane, melasa,
  • Następnie mieszamy wszystko razem, nakładamy na blaszkę i do lodówki.
  • W przypadku kuleczek – suszone owoce zalewamy wrzątkiem na 1-2 minuty, osuszamy, kroimy na kawałeczki i dodajemy do reszty składników, w tym przypadku nie będzie potrzebne spoiwo wystarczą owoce. Kuleczki można obtoczyć w sezamie i również włożyć do lodówki.

Łasuchom z większą ilością czasu polecam cisto z ciecierzycy, a w niedalekiej przyszłości mam zamiar pokazać Wam jak zrobić murzynka z burakami! 🙂

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s