Jak to jest z tym grillem?

Chyba większość z Was rozpoczęła sezon grillowy :). Każdy z nas na pewno sam organizował nie jednego grilla. Czy grillowanie jest faktycznie tak banalne, na jakie wygląda? Czy robimy to prawidłowo? Jak przyrządzić potrawy z grilla tak, aby były nie tylko smaczne, ale również nieszkodliwe?

Z grillowania w gronie znajomych i przyjaciół można czerpać wiele radości i przyjemności. Różnorodność smakołyków, jakie możemy przyrządzić w ten sposób, zaspokoi prawie każde podniebienie. Ślinka, aż cieknie jak pomyśli się o tych kiełbaskach, szaszłykach, mięskach, rybach, warzywach (osobiście uwielbiam cukinię i kukurydzę z grilla! 😉 ).
Niestety, nasz żołądek i inne narządy wewnętrzne nie zawsze podzielają naszą wielką chęć do grillowania. Nic dziwnego, jeśli jesteście amatorami mocno wysmażonego ( prawie zwęglonego) mięsa czy kiełbaski.

O tym, że takie mięso, czy kiełbaska jest ciężkostrawna przekonał się chyba każdy. Dziś opowiem Wam o innych związkach, które powstają podczas grillowania i które mają zły wpływ na nasz organizm.

Naszymi „wrogami” są powstające węglowodory aromatyczne (WWA). Są to związki o działaniu toksycznym oraz kancerogennym. Wydzielają się także w trakcie spalania drewna iglastego, palenia papierosów, produkcji asfaltu, pracy pieców koksowniczych. Są także obecne w spalinach samochodowych i smole pogazowej. Zasadniczo każdy proces, związany z silnym ogrzewaniem lub niecałkowitym spalaniem związków organicznych, może być źródłem emisji WWA, dotyczy to także smażenia, pieczenia, wędzenia, grillowania lub prażenia. Badania prowadzone od kilkudziesięciu lat w wielu laboratoriach świata wykazały, iż najwięcej WWA dostaje się do organizmu wraz z pożywieniem – ponad 70% wszystkich związków tej grupy (badania przeprowadzano na osobach niepalących). Potencjalnie w bardzo dużych ilościach WWA mogą powstawać we wszelkiego rodzaju produktach mięsych, które ponadto zawierają prekancerogenne azotyny, co może wzmagać tendencję rakotwórczą. Stwierdzono zależność: im więcej tłuszczu zawierało mięso poddawane obróbce cieplnej, tym wyższe było końcowe stężenie WWA.

Na co należy zwrócić uwagę podczas grillowania:

  • Grillowanie i smażenie bezpośrednio nad ogniem, gdy krople wytapianego z produktów tłuszczu wpadają do ognia znacznie zwiększają powstawanie WWA.
  • Im bardziej „spalony” (lub czarny) produkt , tym więcej szkodliwych i ciężkostrawnych związków i substancji.
  • Produkty mięsne przygotowane na ogniu szybko spieką się z wierzchu, ale w środku będą surowe.
  • Często przy grillowaniu towarzyszą nam dzieci. Warto pamiętać, że nasz organizm może sobie poradzi z wieloma rzeczami, jednak nie znaczy to, że ich również. Dzieci są o wiele bardziej wrażliwe na działanie wielu związków, a szczególnie tak toksycznych jak WWA.

Co zrobić, aby ograniczyć ilość WWA w grillowanych potrawach:

  • Należy izolować przygotowywane produkty od bezpośredniego działania ognia lub dymu. W tym celu warto zawijać je w folię aluminiową lub stosować tacki aluminiowe przeznaczone do grillowania.
  • Jeśli posiadacie wypasiony grill z pokrywą i otworami wentylacyjnymi możecie zamienić wasz grill w piec z termoobiegiem :). Wystarczy, że rozgrzane węgle rozsuniecie na brzegi paleniska lub przełożycie do specjalnych pojemników, a pośrodku włożycie naczynie żaroodporne wypełnione wodą. Przysmaki układacie nad naczyniem z wodą, zamykacie pokrywę, otwieracie otwory wentylacyjne i gotowe!
  • W deszczową pogodę (i nie tylko) rozwiązaniem może być grill elektryczny 😉

Grill jest miłym i smacznym dodatkiem do spotkań towarzyskich i nie trzeba z niego rezygnować. Jednak warto przyrządzać go z głową, a będzie smaczny i nam nie zaszkodzi 😉

IMG_8347

10462546_787379064627849_661231809553112453_nIMG_8352

Na grillu można również przygotować przepyszne desery owocowe! 😉 Przykładowo pieczone jabłka lub banany z gorzką czekoladą i borówkami.

10334294_787378931294529_4784084227775862417_n 10518968_787378894627866_8851861681363944339_n IMG_8350 IMG_8353

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s