Naleśniki ze szpinakiem i nie tylko…

Przyznaję się bez bicia – szpinak na dobre zawitał w mojej kuchni dopiero po osiągnięciu pełnoletności. Czego bardzo żałuję, ponieważ jest to bardzo wartościowe warzywo i dziecinnie łatwe w przygotowaniu 😉 .

 

Szpinak zalicza się do grupy warzyw nieskrobiowych. Warzywa te są bogate w wiele związków biologicznie aktywnych, które poprawiają funkcjonowanie naszego całego organizmu. Te związki to m.in.: błonnik pokarmowy, karotenoidy (są to związki nadające barwę wielu warzywom i owocom. W organizmie mogą być przekształcane do witaminy A.), askorbinian (wit. C), tokoferole (wit. E), foliany, selen, kumaryny, indole, chlorofil, katechiny, flawony, izoflawony, flawanony, flawanole, antocyjany, fitoestrogeny. Wpływają na prawidłową pracę układów narządów, właściwy przebieg wielu reakcji w organizmie, poprawiają ogólne samopoczucie. Dzięki właściwościom przeciwulteniającym, przeciwwirusowym, przeciwbakteryjnym i przeciwzapalnym chronią organizm przed działaniem czynników chorobowych i toksycznych. Spożywanie warzyw bogatych w te substancje nie tylko zapobiega wielu chorobom,ale również zmniejszaja ryzyko rozwoju niektórych typów nowotworów.

Szpinak jest również bogaty w składniki mineralne (potas, wapń, żelazo, magnez, cynk) oraz witaminy A, E, C i z gr. B (z wyjątkiem wit. B12).

 

A teraz czas na kolejny przepis z użyciem tego warzywa 🙂

Na 2 porcje potrzebujecie:

  • 4 naleśniki (Chyba każdy potrafi je zrobić, dlatego ich przygotowania nie umieszczam. Ciasto na naleśniki możecie przygotować z dowolnej mąki.),
  • 10 brykiecików mrożonego szpinaku ( ok. połowa opakowania ),
  • 4 łyżki soczewicy zielonej,
  • ząbek czosnku,
  • pieczarki,
  • pieprz,
  • sól,
  • bazylię,
  • kurkumę,
  • kulkę mozzarelli (opcjonalnie).

Obrazek

Zaczynami od podsmażenia czosnku na złoto.

Obrazek

Następnie zalewamy patelnię lub garnek dwoma szklankami wody i dodajemy soczewicę. Ja używałam woka. Przykrywamy, aby woda nie wyparowała. Co jakiś czas należy sprawdzać czy soczewica zaczyna robić się miękka. Gdy lekko zmięknie odkrywamy przykrywkę i odparowujemy wodę.

 Obrazek

Po odparowaniu wody nadchodzi czas na dodanie szpinaku, który razem z soczewicą dusimy pod przykryciem na małym ogniu. 

Obrazek

Gdy szpinak się rozmrozi i wymiesza z soczewicą czas na przyprawianie 🙂 Polecam bazylię, pieprz i kurkumę. Już pisałam o tym, ale się powtórzę: Kurkuma podkreśla smak szpinaku i świetnie sprawdza się w daniach z jego udziałem. Do tego kurkuma w połączeniu z pieprzem działa bardzo silnie antyoksydacyjnie. Uważa się, że pieprz zwiększa 1000-krotnie przeciwutleniające działanie kurkumy. 

Obrazek

 

Obrazek

Obrazek

Gotowy farsz nakładamy na przygotowane wcześniej naleśniki i zawijamy według uznania 😉ObrazekObrazek

SMACZNEGO!

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s