Co dobrego jest w kiełkach?

Kiełki dla mnie są namiastką wiosny przez cały rok. Są smaczne, chrypiące nadają potrawom nowego smaku i koloru. W zależności jakie wybierzecie, kiełki różnią się smakiem.  Jedna mają ostry i wyrazisty smak (cebula,por), inne pikantny (brokuł, rzodkiewka), niektóre są łagodne( lucerna, rzeżucha). Nie do końca umiem określić smak kiełków fasoli, ale są delikatniejsze w smaku niż gotowana fasola, a jednocześnie lekko pikantne.

Oprócz smaku kiełki mają wiele zalet. Są bogate w witaminy(A,C i z gr. B) i składniki mineralne(żelazo, siarka, magnez, potas, cynk, selen), poprawiają samopoczucie, odporność, chronią przed przewlekłymi chorobami niezakaźnymi (cukrzyca, miażdżyca, choroby układu krążenia, udary mózgu, przewlekłe schorzenia płuc, nowotwory złośliwe). Dodatkowo kiełki zawierają więcej składników odżywczych niż dojrzałe produkty. Jest to spowodowane tym, że są zużywane podczas  wzrostu rośliny. Sprawia to również, że są one bardziej dostępne i lepiej przyswajalne.

Kiełki można jeść zarówno na ciepło jak i na zimno. Kiełki roślin strączkowych można spożywać na zimno jeśli mają co najmniej 2 listki. Jeśli są bez listków należy je przez kilka minut poddusić. Resztę kiełków można wykorzystywać w dowolny sposób. Jeśli jednak chcecie je dodać do gotowanych potraw róbcie to pod koniec gotowania. Zapobiegniecie stracie cennych składników wrażliwych na działanie temperatury. Kiełki sprawdzą się jako dodatek do kanapek, sałatek, surówek, zup, dań obiadowych.

Poniżej zamieszczam Wam linki do tabel wartości odżywczych wybranych kiełków. Są opracowane na wiarygodnym źródle, dlatego możecie spokojnie się na nie powoływać.

Tabela wartości odżywczych kiełków fasoli mung

Tabela wartości odżywczych kiełków lucerny

Tabela wartości odżywczych kiełków rzodkiewki

Tabela wartości odżywczych kiełków rzeżuchy

Jeśli chcecie hodować kiełki musicie zaopatrzyć się w specjalne nasiona na kiełki. Nasiona gotowe do spożycia (słonecznik, siemię lniane) i suche nasiona roślin strączkowych nie zawsze kiełkują. Nasiona zdolne do kiełkowania muszą być całe, nienaruszone. Nasiona przeznaczone do sadzenia również się nie nadają, ponieważ mogą być namaczane w konserwantach lub środkach ochrony roślin.

Od czego zacząć kiełkowanie? Najpierw należy przepłukać nasiona. Następnie wkładamy je na sitko, do słoika, woreczka lub kiełkownicy. Ja osobiście korzystam ze słoika 😉 . Nasiona zalewamy wodą i moczymy. Czas moczenia zależy od nasion: strączkowe moczymy 12 godzin, mniejsze nasiona od 4 do 8 godzin. Chyba, że na opakowaniu pisze inaczej. Na mieszance lucerny z rzodkwią zalecano 12 i tak też zrobiłam.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Gdy skończy się czas moczenia, wylewamy wodę i zakładamy gazę. Mocujemy ją przy pomocy recepturki. Przyda się przy wylewaniu wody. Kiełki należy przepłukiwać wodą dwa razy dziennie (najlepiej rano i wieczorem).  W czasie kiełkowania słoiki/kiełkownicę/woreczek należy umieścić w ciepłym i zaciemnionym miejscu. Ja trzymam je w szafce koło piekarnika 😉 . Równie dobrze może to być miejsce koło kaloryfera lub na górze wysokiej szafki.

Zdjęcia które wykonywałam podczas płukania nasion:Obrazek

IMG_5450

IMG_5453

IMG_5476

Obrazek

Nasiona kiełkujemy do 7 dni. W tym czasie powinny się pojawić listki we wszystkich rodzajach kiełków. Czas kiełkowania mniejszych nasion można skrócić. Gdy pojawią się listki możecie próbować kiełków i skończyć kiełkowanie w momencie gdy kiełki smakują Wam najbardziej. Po zakończeniu kiełkowania ostatni raz płukamy kiełki, a następnie osuszamy na durszlaku i ręczniku papierowym. Po dokładnym osuszeniu kiełki należy przechowywać w lodówce. Maksymalnie możecie trzymać je tam przez tydzień.Obrazek

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s