Soki owocowe czy warzywne, które wybrać?

Soki w kartonach lub butelkach są bardzo wygodne w użyciu, w przechowywaniu. W sklepach można je znaleźć w wielu wariantach smakowych. Jednak czy wszystkie są warte uwagi? Dzisiaj postaram się to wyjaśnić.

Na początek kilka definicji. Potem będzie ciekawiej 😉

Soki owocowe
Produkt zdolny do fermentacji, ale niesfermentowany, otrzymany z jednego lub większej ilości gatunków zdrowych, dojrzałych, świeżych lub schłodzonych owoców, z których jest otrzymywany, posiadający charakterystyczny kolor, aromat i smak typowy dla soku z danego owocu, z którego produkt pochodzi. Do soku owocowego można dodać aromat, miazgę i komórki miąższu, które były uprzednio oddzielone od tego samego soku podczas procesu jego wytwarzania.

Soki owocowe z koncentratu 
Produkt otrzymany przez dodanie do zagęszczonego soku owocowego wody w ilości równej wodzie usuniętej w procesie zagęszczania, przywrócenie aromatów oraz, jeśli konieczne, miazgi i komórek miąższu usuniętych z soku, lecz odzyskanych w procesie produkcji danego soku owocowego lub soku owocowego tego samego rodzaju.

Sok przecierowy
Produkt o konsystencji półpłynnej, uzyskany z przetartych owoców i/lub warzyw, np. sok pomidorowy. Zawiera praktycznie wszystkie cenne składniki odżywcze oraz cały błonnik pokarmowy, który ma właściwości sycące.

Teraz przejdźmy do rzeczy!

Wybierając soki nie kierujcie się tylko smakiem 😉 jest jeszcze kilka innych czynników, na które należy zwrócić uwagę:

Po pierwsze sprawdźcie czy to co wydaje Wam się sokiem tak naprawdę nim jest! Zawsze czytajcie etykiety. Patrzcie na skład i wartość odżywczą.

Soki owocowe są bogate w witaminy i wiele innych cennych składników. W owocach występują cukry, które sprawiają, że owoce są słodkie i smaczne. Są one obecne również w wyciśniętym soku. Jednak ze względu, na proces wytwarzania, sok traci cenny błonnik. W wyniku tego soki szybko podnoszą poziom cukru we krwi. Jeśli macie możliwość robienia soków w domu, wykorzystujcie w miarę możliwości całe owoce. Przykładowo nieobrane jabłka i gruszki, całe cząstki cytrusów wraz z białą błonką. Gdy jesteście w sklepie wybierzcie sok z miąższem. Jeśli macie taką możliwość kupujcie soki jednodniowe lub róbcie je samodzielnie w domu.

Soki warzywne mają wiele zalet. Od soków owocowych odróżnia je w szczególności wysoka zawartość błonnika, mniejsza zawartość cukrów i kalorii. Do wariantów wielowarzywnych dodawane są przyprawy takie jak pieprz, zioła, sól. To właśnie na tą ostatnią należy zwrócić uwagę. Jedna szklanka soku (250 ml) może dostarczyć nawet ponad 1,5 g soli. Zgodnie z zaleceniem Światowej Organizacji Zdrowia, zawartość tego składnika w diecie nie powinna przekraczać 5 g/dobę. Jedna szklanka nikomu nie zaszkodzi, ale jak to mówią co za dużo to niezdrowo 😉 .

Jeśli lubicie soki marchewkowe, musicie uważać. Niektóre z nich mają dodany cukier i/lub syrop glukozowo-fruktozowy. Dlatego powtórzę się: Czytajcie dokładnie etykiety! Jeśli macie taką możliwość kupujcie soki jednodniowe lub robicie je samodzielnie w domu.

Robienie soków w domu ma sporo zalet:

– jesteście pewni co dokładnie pijecie,

– możecie dowolnie dodawać składniki,

– sami kupujecie składniki, co sprawia, że jesteście pewni ich jakości,

– robicie konkretną ilość soku, która jest Wam potrzebna,

Aby nie tracić cennych składników odżywczych, róbcie soki z całych owoców i warzyw. Osobiście nie używam sokowirówki tylko blendera. Jeśli sok wyjdzie mi gęsty zawsze mogę dolać do niego wody lub soku z cytryny 😉

Podsumowując, na co należy zwracać uwagę wybierając sok:

– wymieniony skład na etykiecie,

– ilość węglowodanów, cukrów i błonnika,

– ilość soli w sokach warzywnych,

– substancje dodatkowe takie jak cukier lub syrop glukozowo-fruktozowy.

Poniżej zamieściłam zdjęcia różnych soków. Zaznaczyłam na nich kolorami wartości, na które należy zwrócić uwagę. Zielone są bardzo dobre. Czerwone spożywajcie w ograniczonych ilościach.

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s