Co warto mieć zimą w kuchni?

Może nie tylko w kuchni i nie tylko zimą ;). Wiele z produktów, które dziś omówię przyda się także w okresie przeziębień.

Gdy termometr za oknem wskazuje, że temperatura spadła poniżej 0 st. C, najchętniej zostalibyśmy w domu pod kocem. Dla zmarzluchów i nie tylko, jest grupa przypraw, produktów i potraw, które działają na nasz organizm rozgrzewająco i pomoże przetrwać nawet bardzo mroźne dni. Zaliczają się do nich:

  • papryka,
  • imbir,
  • cynamon,
  • goździki,
  • pieprz,
  • kardamon,
  • anyż,
  • chrzan,
  • kasza jaglana,
  • zupy,

Papryka, szczególnie jej ostre odmiany i pieprz cayenne, pobudza krążenie i czynność żołądka. Wykazuje również właściwości  napotne, wzmacniające, rozgrzewające, antyseptyczne, przeciwbakteryjne i przeciwbólowe.

Pieprz, oprócz znanych chyba wszystkim walorów smakowych, charakteryzuje się właściwościami rozgrzewającymi, oczyszczającymi i napotnymi.

Imbir, cynamon lub goździki dodane do herbaty nie tylko zapewnią jej ciekawe walory smakowe, ale również bardzo szybko rozgrzeją w zimny wieczór. Jeśli rano pijecie kawę spróbujcie kawy zbożowej z kardamonem. Będzie przepyszna i skutecznie utrzyma ciepłotę ciała. Zwykła kawa, jak i alkohol, wykazuje działanie wychładzające! 

Imbir świetnie sprawdzi się także jako dodatek do dań mięsnych, rybnych, z jaj i ryżu. Można go dodać do marynaty lub sosu. Imbir zarówno jak papryka i pieprz polepsza krążenie i daje uczucie ciepła. Z powodzeniem może być stosowany w leczeniu przeziębienia dzięki właściwościom przeciwzapalnym i przeciwbólowym.

Zimą szczególnie ważne jest śniadanie, nie może być zimne. Gdy rano musicie wyjść z domu idealne na śniadanie będą przygotowane na ciepło owsianki, mieszanki zbóż, granole i kasze. Kasza jaglana wykazuje najsilniejsze działanie rozgrzewające. Świetnie sprawdzą się również zupy czyste lub z dodatkiem ryżu, kaszy bądź chleba. Nabiał, cytrusy, surowe warzywa działają wychładzająco, jeśli zaraz po śniadaniu wychodzicie na mróz zrezygnujcie z tych produktów.  Gotowane warzywa i owoce działają rozgrzewająco, dlatego kasze z owocami lub zupy są dobrym pomysłem na śniadanie w taki dzień.

Proponuję się zaprzyjaźnić z kubkiem termosowym lub termosem. Wybierzcie taki, który zmieści Wam się do torebki/plecaka i dzięki, któremu ciepła herbata lub zupa będzie towarzyszyć Wam na każdym kroku ;).

Zimą i w okresie przeziębień pomocne, w celu zachowania pełnego zdrowia, będą:

  •  cebula,
  • czosnek,
  • biedrzeniec anyż (anyżek),
  • owoce czarnego bzu,
  • owoce głogu,
  • siemię lniane,
  • kwiaty dziewanny drobnokwiatowej,
  • kwiaty prawoślazu (malwa),
  • kwiaty wiązówki błotnej,
  • tatarak.

Cebula wykazuje działanie przeciwzapalne, bakteriobójcze i grzybobójcze. Może pamiętacie syrop z cebuli robiony przez mamy. Wzmacnia on odporność, działa wykrztuśnie, przeciwzapalnie i skutecznie leczy przeziębienie i grypę. Sama nie próbowałam, ale wąchanie surowej cebuli podobno działa odkażająco w nieżytach nosa, oskrzeli i płuc.

Czosnek działa przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybicznie, przeciwwirusowo oraz przeciwpasożytniczo. Idealny w okresie przeziębień. Potwierdzeniem tego może być współlokatorka mojej siostry, która gdy tylko czuje zbliżające się przeziębienie – ssie czosnek. Na drugi dzień jest całkowicie zdrowa. Co prawda oddech wtedy może być powalający, ale myślę, że lepsze to niż leżenie w łóżku przez kilka dni lub tydzień. Na czosnkowy oddech są sposoby 😉 szklanka mleka, szklanka wody z sokiem cytryny i natką pietruszki, zielona herbata, miód z cytryną. Podobno działa również ssanie ziaren kawy lub kawałka imbiru.

Biedrzeniec anyż (nasiona) pobudza czynności wydzielnicze błon śluzowych górnych dróg oddechowych( likwiduje suchość w gardle), działa wykrztuśnie i przeciwbakteryjnie.

Czarny bez, dawniej mówiono o nim: apteka ludzi ubogich, jest znany z właściwości napotnych i przeciwgorączkowych. Owoce można spożywać dopiero po obróbce termicznej np. gotowaniu. W sklepach znajdziecie gotowe musy, dżemy i soki.

Mus można również otrzymać z owoców głogu. Jest idealny na wzmocnienie organizmu. Preparaty z głogu znajdują się we wszystkich mieszankach przeciwgrypowych. Wzmacnia serce po przebytej grypie. Dodatkową zaletą jest możliwość przyjmowania go przez dłuższy czas.

Siemię lniane charakteryzuje duża zawartość śluzów. Dzięki nim łagodzą ból i podrażnienia błon śluzowych. Aby wydobyć z nasion te śluzy należy nasiona rozdrobnić/zmielić. Możecie je jeść na surowo do 3 łyżeczek lub zalać gorącą wodą. Najlepiej mielić je zaraz przed zjedzeniem/wypiciem. Temperatura wody jaką zalewacie zmielone nasiona jest bardzo ważna ponieważ z nasion zalanych zimną wodą mogą uwalniać się szkodliwe związki cyjanogenne. Siemię ma działanie grzybobójcze i przeciwzapalne.

Napar z kwiatów dziewanny znany jest z właściwości przeciwbólowych, zmiękczających, wykrztuśnych, powlekających i napotnych. Picie naparu zaleca się przy dolegliwościach takich jak kaszel lub chrypa, a także przy przeziębieniach, grypie, anginie, katarze, stanach zapalnych jamy ustnej i gardła oraz nieżycie oskrzeli.

Prawoślaz, a właściwie jego kwiaty stosowane są w leczeniu kaszlu i zapalenia gardła oraz pomocniczo w astmie. Napar ma właściwości powlekające i przynosi ulgę w chorobach płuc. Napar ze ślazu dzikiego zalecany jest przy grypie, anginie i zapalaniu oskrzeli.

Napar z kwiatów wiązówki błotnej to środek przeciwgorączkowy i napotny. Zalecany przy przeziębieniach, grypie i anginie.

Kłącze tataraku działa ogólnie wzmacniająco. Stosuje się go w zapaleniach górnych dróg oddechowych i zapaleniach zatok. Działa wykrztuśnie, bakteriobójczo i odkażająco.

Wymieniłam sporo produktów, które możecie stosować w okresie przeziębienia. Które wybierzecie zależy od Was i zaopatrzenia sklepów zielarskich, ekologicznych i aptek. Jeśli jesteś w ciąży przed stosowaniem naparów należy skonsultować się z lekarzem.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s