Co takiego dobrego jest w tym awokado?

Awokado to owoc otoczony ciemnozieloną skórką, pod którą kryje się wiele dobrego! I nie mam na myśli tylko jego smaku :).

Miąższ zawiera duże ilości:
– błonnika,
– witaminy E,
– witamin z grupy B,
– kwasu foliowego,
– potasu,
– fosforu,
– magnezu
– luteiny.
Spośród wszystkich owoców( z wyjątkiem czarnych porzeczek) zawiera najwięcej żelaza. 

Najważniejszą cechą charakterystyczną awokado jest zawarty w nim tłuszcz. W 100 g awokado jest 15,3 g tłuszczu. Jednak to nie jest byle jaki tłuszcz! Blisko 12 g stanowią wielonienasycone kwasy tłuszczowe niezbędne dla naszego organizmu. Odpowiadają one za prawidłowy rozwój młodego organizmu i utrzymanie dobrego stanu zdrowia w czasie całego życia(1,2). Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) nie są syntetyzowane w organizmie człowieka. Zdolność taką posiadają wyłącznie rośliny. NNKT pełnią wiele ważnych funkcji zapewniających prawidłowe funkcjonowanie wielu układów i narządów. Myślę, że najbardziej zainteresuje Was fakt, iż są odpowiedzialne za obniżenie stężenia cholesterolu w surowicy. Dzięki temu zapobiegają powstawaniu zmian miażdżycowych naczyń. Badania z udziałem 30 zdrowych osób, 37 z łagodną hipercholestrolemią i 15 z hipertriglicerydemią wykazały, że dieta bogata w awokado obniża poziom całkowitego cholesterolu, frakcji LDL i triglicerydów, jednocześnie zwiększając poziom frakcji HDL cholesterolu(3).

Istnieją również badania wskazujące, że wysoka zawartość w awokado bioaktywnych karotenoidów wpływa na obniżenie ryzyka rozwoju nowotworu prostaty(4).

Badania opublikowane na początku 2013 roku dowodzą, że osoby spożywające regularnie awokado jedzą więcej warzyw i owoców. Równocześnie osoby te mają niższą masę ciała, niższy wskaźnik BMI i obwód talii. Najciekawszą informacją, którą znalazłam w tych badaniach było stwierdzenie, że osoby te mają o połowę mniejsze ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego(5).

Zespołem metabolicznym (MS) określa współwystępowanie powiązanych ze sobą czynników ryzyka pochodzenia metabolicznego. Zwiększają ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych o podłożu miażdżycowym, a także cukrzycy typu 2.
Do czynników ryzyka zespołu metabolicznego zalicza się:
– insulinooporność,
– hiperinsulinemię,
– otyłość brzuszną,
– upośledzoną tolerancję glukozy,
– cukrzycę typu 2,
– mikroalbuminurię,
– hipertrójglicerydemię,
– obniżenie stężenia cholesterolu frakcji HDL,
– nadciśnienie tętnicze,
– stan prozapalny i prozakrzepowy.
O zespole metabolicznym mówi się jeśli u pacjenta stwierdzi się cukrzycę typu 2, insulinooporność lub nietolerancję glukozy oraz dodatkowo 2 inne czynniki ryzyka wymienione wcześniej(6).

Awokado można wykorzystać na wiele sposobów :). Będzie idealne zarówno na śniadanie, kolację jak i przekąskę.
Co warto zrobić z awokado:
– Pokroić w plasterki na kanapki lub rozgnieść widelcem i rozsmarować na chlebie.
– Pyszne koktajle z bananem, kiwi i sokiem z cytryny( w dowolnych kombinacjach smakowych),
– Guacamole – meksykański sos na bazie awokado, limonki, chili i przypraw (możecie dodać również pomidory). Idealnie komponuje się z kurczakiem, rybą i owocami morza.
– Sałatki ( owocowe, owocowo-warzywne, z dodatkiem kurczaka, ryby lub mozzarelli) Moimi faworytami są sałatki: z mango i szpinakiem; z fetą, suszonymi pomidorami i ziołami; mozzarellą pomidorami i bazylią;

Dziś pokażę Wam jak zrobić moją ulubioną pastę z awokado!

Potrzebne będą:
– awokado,
– 2-3 jajka (zależy to od wielkości naszego awokado),
– niewielka cebula,
– ząbek czosnku,
– sok z cytryny,
– pieprz.
W dniu, kiedy robiłam zdjęcia akurat przygotowywałam podwójna porcję 😉 Ta pasta u nas bardzo szybko znika.

Obrazek

Zaczynamy od ugotowania jajek, które po obraniu ścieramy na tarce na małym oczku. Możecie też tak jak ja rozgnieść je widelcem. 
Obrazek

Obrazek

Następnie bierzemy się za obieranie awokado. Twardsze obierzecie przy pomocy noża lub obieraczki. Gdy będzie już bez skórki przekrójcie je na połowę uważając, żeby nie przekroić pestki. W niektórych po przepołowieniu wypada ona sama. Jeśli Wasza sprawia trudności musicie wbić w nią ostrze noża( jakbyście chcieli ją przekroić na pół) i przekręcacie. Powinna wyjść od razu. Następnie wystarczy zetrzeć je na tarce.
Jeśli Wasze awokado jest miękkie postępujemy troszkę inaczej. Należy od razu przekroić je na pół i pozbyć się pestki. Aby je obrać wystarczy przesuwać, tuż pod skórka, po obwodzie łyżeczką. Na koniec wywijacie skórkę w drugą stronę i lekko ciągniecie. Powinna zejść w całości.

ObrazekObrazekObrazek

Obrane ze skórki awokado jak już wcześniej pisałam ścieracie na tarce lub jeśli dacie radę rozgniatacie widelcem. Gdy już skończycie możecie wymieszać awokado z jajkami. Przedostatnią czynnością jest pokrojenie bardzo drobno cebuli i czosnku( możecie go także wycisnąć). Na koniec dodajcie soku z cytryny i pieprzu do smaku. Cytryna, a dokładnie kwas askorbinowy, uchroni awokado przed ciemnieniem. Pastę należy przechowywać w lodówce.

ObrazekObrazekObrazekObrazek

(1)Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. PZWL, 2012.
(2)http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23638933
(3)http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8987188
(4)http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15629237
(5)http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23282226
(6)http://www.phmd.pl/fulltxt.php?ICID=870363

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Co takiego dobrego jest w tym awokado?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s