Jak zrobić domowy makaron pełnoziarnisty?

Zrobienie własnego makaronu może wydawać się trudne. Jednak takie nie jest 🙂
Wystarczy, że macie w domu stolnicę, wałek, nóż/radełko, mąkę, jajko i wodę!
Wszystko pokażę Wam krok po kroku co i jak.
Fotorelacja powstała dzięki siostrze, która w trakcie przygotowań do Wigilii bawiła się w fotografa.

W miejscowości obok znajduje się młyn, w którym kupujemy mąkę. Można w nim dostać różne rodzaje mąki m. in. pszenną, żytnią, graham, żurek. W tym przepisie użyłam mąkę Graham. Jeśli nie macie dostępu do takiej mąki, możecie wymieszać mąkę pszenną z otrębami.

Ciasto na makaron wyrobiłam z:

– 2 szklanek mąki Graham ( 1,5 szklanki mąki pszennej i 0,5 szklanki otrębów lub po szklance mąki i otrębów),

– 1 jajka ( zasada jest taka : Im więcej jajek, tym twardszy makaron),

– 1 szklanki wody.

Obrazek

Najpierw należy wymieszać mąkę i jajko, dopiero potem dodajemy wodę. Pozwoli Wam to kontrolować konsystencję ciasta, tak aby nie było zbyt mokre.
Ciasto wyrabiałam w misce nie na stolnicy, tak jest mi wygodniej. Pamiętajcie o podsypywaniu mąką! Ciasto się nie przyklei oraz będzie się łatwiej potem kroiło.

Obrazek

Przekrojone gotowe ciasto.

Obrazek

Gotowe ciasto należy rozwałkować na grubość kilku mm. Dla ułatwienia dzielę ciasto na dwie części. Mniejszą ilość ciasta jest łatwiej rozwałkować i spokojnie mieści się na stolnicy. Następnie wycinamy interesujące nas kształty. Ciasto wycinałam radełkiem na makaron do zupy grzybowej ( kwadraciki i romby) oraz do klusek z makiem (wstążki).

ObrazekObrazekObrazekObrazek

Wykrojony makaron przekładałam do wyłożonych papierem śniadaniowym blach na ciasto.  Co jakiś czas potrząsałam i sprawdzałam czy się nie skleiły. Zostawiłam je na całą noc do wyschnięcia, a rano przełożyłam do pustych torebek po mące 🙂

ObrazekObrazek

Podczas gotowania musicie pilnować czasu i sprawdzać czy makaron nie jest już gotowy.  Mój makaron był gotowy po ok 5-7 minutach 🙂 Z ilości, którą Wam podałam starczyło makaronu na ok 6 -8 porcji zupy i pełną miskę makaronu z makiem.

Jeśli spożywacie produkty bezglutenowe i lubicie makarony mam dla Was rozwiązanie. Makaron z mąki gryczanej. Jest pyszny! Można kupić jego japońską wersję w sklepie pod nazwą Soba. Można też równie szybko zrobić we własnym domu 🙂  Robi się go prawie tak samo jak ten pszenny.  Zazwyczaj wystarczy wyrobić ciasto tylko z mąki i jajka – woda nie jest konieczna .

Jeśli nie macie możliwości zakupu mąki gryczanej jest na to sposób. Wystarczy uzbroić się w:

– czas

– blender / malakser / moździerz

– kaszę gryczaną

– stopery

i zwyczajnie rozdrobnić kaszę na jak najmniejsze drobinki.

2 thoughts on “Jak zrobić domowy makaron pełnoziarnisty?

Skomentuj

