Czego można dowiedzieć się dzięki wskaźnikowi WHR i Tanicie?

Dziś każdy z Was dowie się od czego zacząć zmianę jadłospisu. Na początek musimy mieć cel. REALNY. Ja również mogę sobie postawić cel np.: zostać światowej sławy piosenkarką i co z tego, że kompletnie nie potrafię śpiewać i nie trzymam się rytmu 😀 .

Jeśli Wasz cel to zmiana nawyków żywieniowych, w tym mogę Wam pomóc. Mamy cel co teraz? Teraz wchodzą w grę dobrze znana dietetykom ocena antropometryczna, w skrócie ocena parametrów ciała. Na pewno każdy z Was słyszał o wskaźniku BMI (Body Mass Index). Nie jest to jedyny wskaźnik stosowany przez dietetyków. BMI nie daje pełnego obrazu ciała ponieważ osoba wysportowana z wysoką masą mięśniową może mieć identyczne BMI jak osoba z nadwagą. Innym stosowanym wskaźnikiem, którego wartość możemy sami wyznaczyć w domu jest WHR (Waist-Hip Ratio). Jest to stosunek obwodu talii do obwodu bioder. Jeśli otrzymany wynik będzie poniżej 0,8 dla kobiet i poniżej 1 dla mężczyzn nasza sylwetka ma kształt gruszki z tendencją do otyłości gynoidalnej, a jeśli powyżej 0,8 dla kobiet i powyżej 1 dla mężczyzn kształt jabłka z tendencją do otyłości androidalnej.

Kształty sylwetki określone tym wskaźnikiem określają rozmieszczenie tkanki tłuszczowej w organizmie. Są dwa rodzaje tkanki tłuszczowej: żółta i brunatna. Pierwsza pełni funkcję magazynującą, wytwarzającą i rozkładającą tłuszcze. Najczęściej zlokalizowana jest w okolicy brzusznej i odpowiada za otyłość typu jabłko. Nadmiar tkanki tej tkanki jest szkodliwy ze względu na wydzielanie przez nią różnych białek prozapalnych odpowiedzialnych za wiele chorób, w tym za nowotwory. Tkanka tłuszczowa brunatna pełni funkcję termoregulacyjną i jest zlokalizowana głównie i okolicy udowo-pośladkowej nadając sylwetce kształt gruszki. Kobiety najczęściej mogą pochwalić się figurą o kształcie gruszki, a Panowie o kształcie jabłka.  Ciekawostka: kobiety o wskaźniku WHR równym 0,7 są uważane przez mężczyzn za najbardziej atrakcyjne! Stosunek obwodu talii do bioder Marlin Monroe również wynosił 0,7 🙂
Jak prawidłowo się zmierzyć zobaczycie na zdjęciach:

ImageImage
Pierwszy pomiar wykonujemy mniej więcej w połowie odległości pomiędzy dolnym łukiem żebrowym,a górnym brzegiem grzebienia kości biodrowej. Dla ułatwienia dodam, że zazwyczaj ta połowa wypada zaraz nad pępkiem. Drugi pomiar należy wykonać w miejscu największej wypukłości naszych pośladków. I bardzo ważne mierzymy się w bieliźnie! Po wykonaniu pomiaru nie pozostaje nic innego tylko podzielić obwód talii przez obwód bioder i sprawdzić czy jesteście gruszką czy jabłkiem 🙂

Jeśli już wyznaczycie oba wskaźniki, możecie łatwiej w warunkach domowych określić własną budowę i określić czy potrzebujecie odchudzania czy wystarczy zbilansowany jadłospis, aby utrzymać obecną masę ciała. Dodatkowo pomiar w talii i biodrach przyda się do obserwacji postępów zmian. Zwykła waga nie pokaże nam czy zastąpiliśmy tłuszcz mięśniami. Pomiary dadzą pełniejszy obraz sytuacji. Myślę, że każdego ucieszy jak np. po miesiącu trzymania się zaleceń obwody zmniejszą się o kilka centymetrów, nawet jeśli waga nie drgnie.

Dietetycy oprócz tych wskaźników posiadają cyrkle do mierzenia fałdów tłuszczowo-skórnych, oraz analizatory ciała np. Tanita. W ramach ciekawostki pokażę Wam moją analizę składu ciała 😉 Przed takim analizatorem nic się nie ukryje, od razu widać odstępstwa od jadłospisu 😉 .

ImageImage

Na zdjęciach możecie zobaczyć dwa typy wydruków. Kolorowy wydruk pochodzi z wprowadzonego w tym roku modelu. Najczęściej będziecie mogli spotkać się z tym czarno-białym. Taki wydruk dostarczy nam informacji o ilości tłuszczu w organizmie(FATMASS), masie naszych mięśni i kości (MUSCLE i BONE MASS), ilości wody w organizmie(TBW).
Image
Regularne pomiary dają pełen obraz zmian w ciele. Bardzo ważna też jest ilość wody w organizmie. U zdrowej osoby powinna być na poziomie 50-70%. Pamiętajmy, że aż 75% wody w naszym organizmie wiązane jest przez mięśnie. Dzięki znanej ilości wody możemy stwierdzić czy dana osoba jest lekko odwodniona lub przeciwnie ma problemy z obrzękami. Tu szczególnie pomocny jest drugi wydruk na którym woda jest dodatkowo podzielona na związaną w komórkach i wolną (EWC i ICW). Literami BMR oznaczona jest przemiana materii na wydrukach jest podana jej wartość oraz jest zobrazowana na wykresie.
Image
Pozwala to dostosować indywidualnie jadłospis do osoby oraz obserwować zmiany w czasie. Dana wartość liczbowa jest to ilość energii jaką potrzebuje organizm do prawidłowego funkcjonowania. Aby otrzymać dzienne zapotrzebowanie energetyczne należy pomnożyć ją przez współczynniki aktywności fizycznej danej osoby.

Z takich jeszcze ciekawostek Tanita określa nasz metaboliczny wiek oraz otłuszczenie narządów wewnętrznych. Uwierzcie mi czasem spadek nawet nieznaczny wieku metabolicznego jest dużo większą motywacją niż spadek masy ciała :).

Jak każdy zdążył już na pewno zauważyć wyniki pomiarów różnią się od siebie. Jest to związane z kalibracją, modelem,ustawionymi parametrami, ewentualnym ubraniem. Dlatego tak ważne jest aby w czasie odchudzania ważyć się na jednym sprzęcie ustawionym zawsze na te same parametry. Idealnie byłoby gdyby pomiary były wykonywane w tej samej porze dnia.
Bardzo ważne przeciwskazania! Nie każdy może poddać się takiemu pomiarowi! Są to osoby z rozrusznikami serca lub innymi metalowymi implantami lub urządzeniami wysyłającymi sygnał elektryczny. Kobiety w ciąży lub z urządzeniem antykoncepcyjnym przed analizą składu ciała powinny skonsultować się z lekarzem.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s